Hej, har en soffa med lite trasiga fjädrar som jag vill fixa till då soffan har perfekt höjd och vinklar för mig att sitta i.
Fjädrarna är dragfjädrar med ändarna monterade mot varandra så att dragfjädern får formen av ett 0, ändarna sätts sen i spår i fram och bakkant av soffan.
Det går att lägga en skiva under sitsen men en hård skiva skulle göra soffan obekväm att sitta på, reservdelar finns inte.

Finns det nåt fjädrande material som kan funka som ersättning?
Mvh Tjaboo
 
Du kan dra ut gamla fjädrar. Men det håller inte längre. Alt 2 tillverka egna.
Alt 3 köpa fjädrar från en sängtillverkare. Alt 4 köpa en ny soffa.

Eller använda skum.
 
tjaboo skrev:
Hej, har en soffa med lite trasiga fjädrar som jag vill fixa till då soffan har perfekt höjd och vinklar för mig att sitta i.
Fjädrarna är dragfjädrar med ändarna monterade mot varandra så att dragfjädern får formen av ett 0, ändarna sätts sen i spår i fram och bakkant av soffan.
Det går att lägga en skiva under sitsen men en hård skiva skulle göra soffan obekväm att sitta på, reservdelar finns inte.

Finns det nåt fjädrande material som kan funka som ersättning?
Mvh Tjaboo
På gamla soffor kommer jag ihåg kraftiga dragfjädrar som gick i sicksack som på bifogad bild, samt lutade uppåt. Också viktig man har ett material mellan fjädern och stoppnngen, och stoppningen över. Är det sådana här du tänker på (fast utdagrna)?

http://www.gdquanli.com/mymoban/productspages.asp?code=0002&id=16

--- Mats ---
 
kamilenski skrev:
Alt 4 köpa en ny soffa.
Nåt jag helst undviker då detta är den enda soffan jag stött på som jag sitter riktigt bekvämt i.
Eller använda skum.
Sittdynan är 200x60x9 skumgummi med fjädrar under.

Mats Bengtsson skrev:
På gamla soffor kommer jag ihåg kraftiga dragfjädrar som gick i sicksack som på bifogad bild,
Har såna fjädrar i sängen men inte i soffan, själva fjädern är ~5mm i diameter och ~7-8mm över plasthöljet.
http://i54.tinypic.com/vhrf60.jpg
 
Redigerat:
Gummiband? Som man använder till att spänna mot takräcke?

p.s. det MÅSTE gå att köpa ersättning!
 
Hör med en tapetserare?
 
Är inte helt med på hur dina orginalfjädrar i soffan ser ut. Men gå till en tapetsör och köp antingen nozag, vanlig sadelgjord eller "elastrong" dvs fjädrande sadelgjord.
 
Bilden säger allt, hitta det som reservdel när jag sökte på tapetserarverkstad och kallas Experspring.
Tips på var man kan få tag på det i göteborg utan att bli ruinerad? pelles tapetserarverkstad ville ha 1000kr för 5meter varav 500 i frakt :/

3straps4%20%282%29.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.