På denna plats ska jag bygga en mindre altan med tak. Taket kommer luta mot det håll där fotografen stod.

Hur långt åt höger i bild skulle ni låta taket gå? Till knuten eller lika långt som det befintliga takets utsprång? Eller kanske någon annanstans?

Finns det förresten något standardmått på utsprångets vidd?

5ae7bad8-8017-3ba2.jpg

/Joel
 
Jag skulle luta taket åt samma håll som det befintliga för att få den mest estetiskt snygga lösningen.
Vidden är avhängig av vilket behov du har. "Standardmått" finns inte.

Om du bara skall ha ett mindre skärmtak över dörren så kan du luta det mot fotografen.
Centrera så klart över dörren med maxlängd åt höger fram till knutbrädan.
 
Jag skulle ha anslutit det nya taket till det befintliga. Om inte detta är möjligt eller om det blir väldigt omständigt så skulle jag kunna tänka mig att placera taket någon dm under det befintliga men i samma vinkel. Lutningen bör alltså i alla fall vara liknande det befintliga.
 
Hmm så ni säger det, samma lutning som det intilliggande... Detta tak är ett plåttak som ansluter till tegeltaket i bakgrunden. Det nya blir i kanalplast.

Det blir kanske snyggare som ni säger, och jag slipper bärlina för taket i väggen. Det negativa är väl att bordet kommer stå intill den kanten som får högst takhöjd -> mindre skyddat än om taket lutar från väggen

Joel
 
Skulle ni låta taket gå lika långt ut, åt höger i bild, som det befintliga?
 
jag hade byggt taket i samma stil som utbyggnaden.
att lägga taket under blir kaka på kaka å ser inte i min mening snyggt ut.
alltså förläng utbyggnaden över din altan!

mitt tycke
mvh
estwing
 
Det vore så klart det bästa men det faller på ekonomin. Skulle bli att ta in en hantverkare - eller två, en för konstruktion och en för plåtjobbet.

Kanske markis ändå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.