Ett kreditiv på över 4 miljoner kommer kosta 10-20' i månaden i räntekostnader på kreditivet de sista månaderna när de stora lyften gjorts. Tänker ni hosta upp dom pengarna själv de sista månaderna innan inflyttningen eller lägga in det i kreditivet? Jag skulle lägga på MINST 50' i kostnad för räntor under byggtid, eventuellt det dubbla med tanke på tomten också beroende på vilka marginaler ni har själva.

Kostnader för invändiga tillval kan vara bra att räkna in också. I en totalentreprenad ingår normalt sett en standartapet och ett basic urval kakel/klinkers. Takspottar brukar kosta en tusenlapp styck extra via elektrikern om det inte ingår, beroende på om ni vill ha vanliga enkla kvadratiska kakel och klinkers eller inte, samt måla eller välja lite sjysstare tapeter skulle jag lägga på 50-100' extra i invändigt tillval. Om ni vill lägga till något på den standardutrustning som ingår i kök, badrum m.m. så räkna med allt från 0-100' extra till. Allt beror helt och hållet på vad hustillverkaren har för utgångsstandard, det kan variera väldigt!
 
Redigerat:
Är tomten inom detaljplanerat område kan man även åka på en planavgift och den kan uppgå till 100 000 kr eller mer om man har otur.
Kan vara värt att kolla upp.
 
Min tomt jag byggde på låg inom nyligen detaljplanerat område. (Ny plan för permanentboende som ersatte tidigare plan för fritidshusbebyggelse från 50-talet.) Jag fick en planavgift om ca 16 000 kronor på det.

I vilka sammanhang kan man åka på en så häftig planavgift som 100' eller mer? :x
 
Efter 2/5 i år så är det nya regler för plan och bygglagen. Kommunerna får ta ut avgifter för de faktiska kostnaderna som man har. En del kommuner har varit mer eller mindre "bra" på att ta ut avgifter men med nya PBL så har många höjt avgifterna rejält.
I Göteborg om man bygger inom detaljplanerat område och detaljplanen är antagen efter 1982 (tror jag, kan vara 1983) eller innehåller förändringar som påverkar ditt bygge så kan planavgiften uppgå till 100 000 kr.
Se även https://www.goteborg.se/wps/wcm/con...&CACHEID=cebc9380421fffee964eb601fd0900fc
 
Redigerat:
Oj den där listan var inte kul. Ska man behöva betala flera tusen till kommunen för att mananmäler att man förstärker sin grund?
 
Ja, framförallt storstads kommunerna verkar ta ut rejäla taxor. Kan ju säga att jag var ganska glad att detaljplanen för mitt område var beslutad på 70-talet.
 
Innan ni går vidare titta mer på hur mycket tillval ni gör utifrån standard. Det kan bli stora summor. Vi valde ett enklare hus som vi modifierade och då drog våra tillval upp i en halv miljon...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.