Hej!
Jag byter panel på garaget. På framsidan slutar dock ytterväggen innan betongplattan slutar vilket medför att ändträt på panelen går så långt ner att det står på betongplattan.

Nu vill jag höja upp panelen något så det åtminstone inte står direkt på betongen.

Problemet är att jag måste skapa någon slags "upphöjning av betongplattan" också för att över huvudet taget kunna höja panelen utan att exponera vindpapp och reglar.

Någon som har någon idé om vilket material jag skulle kunna använda och hur jag fäster och tätar mot betongen? Jag vill ju ha något som inte är organiskt och inte suger vatten.

Jag går själv i funderingar om att sätta dit tillskurna skivor av fibercement som jag skruvar i reglarna och tätar med silikon av något slag under. Men det är kanske helt galet. Är inte särskilt sugen på att gjuta eller riva hela eländet heller.

Jag bifogar två bilder för att förklara enklare. Det är den grönmarkerade biten jag funderar över.

Bild1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
/P
 
Vanlig (tak)plåt, behövs inte reglas ut heller.
Om du bockar den 85 grader nertill, lägger en sträng silikon, trycker ner plåten och spikar så blir det så tätt det kan bli.
Hur högt plåten ska gå är ju en annan fråga.
Blir panelen fladdrig utan den nedersta regeln.
Nedersta regeln är väl tätad från betongen (syllpapp, sylltätning)

Protte
 
Okey, plåt skulle ju faktiskt kunna vara en bra lösning. Jag borde ju nästan kunna "trixa till" en fotplåt eller liknande i så fall. Eller kan jag hitta slät takplåt någonstans?

Jag trycker nog dit en ny regel ovanpå den nedre för att kunna fästa panelen ordentligt så den inte blir just fladdrig. Japp, nedre regeln ligger på syllpapp eller något motsvarande.

En plåtlösning skulle alltså kunna se ut något som det här:
plåtlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var väl så jag tänkte, beställ plåt hos plåtslagarn med färg på rätt sida och rätt vinkel på bockningen.

Protte
 
Fan vad bra! Kanon, så får det bli. Tack Protte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.