Hej!


Har lite tankar kring att bygga bastu. Jag föredrar vedeldade bastuar och skulle gärna vilja att min var det... Problemet är att jag bor i stockholm och i tättbebyggt område. De krav som ställs på en eldstad här är att den är "typgodkänd". DVS att det är en bra förbränning. Denna uppnås bland annat i vanliga insatskaminer. (som jag har förstått det...)


Någon som känner till ett bastuaggregat som är typgodkänt?

Jag har en tokig idé om att man borde kunna ta en insattskamin som är "typgodkänd" och modifiera den så att den fungerar som ett vanligt bastuaggregat...

Någon som har gjort det?
Något som talar emot att göra det?
Jag kan tänka mig att glaset på en insattskamins ungslucka kanske inte klarar av att få vatten på sig utan att spricka... Men då kan man ju alltid ha eldningen i förrummet och själva stenarna och kamminen i bastun)


Kom gärna med kloka idéer och förslag...


Alfons
 
Vi har precis byggt färdigt vår bastu och den är sååå bra! Vi hittade en kamin som man eldar i förrummet, kolla narvi.fi.

Nu vet jag ingenting om vilka krav som ställs på eldning i bastu men Narvi har ett aggregat som ska vara riktigt snål i förbränningen.
Lycka till!
 
Göran.W
Att bygga om en typ godkänd kamin funkar inte för typ godkänandet upphör så fort du ändrar något.
En ide kan vara att kontakta kommunen för reglerna kan vara anorlunda när det gäller bastu aggregat om inte annat borde dom rimligen kunna tipsa om godkända aggregat när man väl hittar rätt person dvs.
 
Jag vet inte om detta är miljögodkänt, men det verkar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.