Hej!

Tänkte isolera en friggebod.
Vad tycker ni att jag ska välja för mått på reglar/isolering?
Skulle en 45x45 regel funka?
Tänkte mest på att spara yta samt att dom få kvadratmetrarna borde gå fort att ev värma upp.

Taket kommer få 145 mm isolering

Kommer att användas både sommar och vinter.
 
Du säger ju inte var i landet du bor men du har väl tjockare reglar i väggen än 45X45?
Normalt sätter man ju isoleringen mellan reglarna
 
mats_o skrev:
Du säger ju inte var i landet du bor men du har väl tjockare reglar i väggen än 45X45?
Normalt sätter man ju isoleringen mellan reglarna
Sorry, bor i mälardalen. Västeråstrakten.
Jag har inga reglar alls ännu :cool:
 
45 mm isolering är inte mycket. Inte om du ska använda stugan på vintern. Hellre 100 mm.
 
Du bör nog ha minst 90mm reglar för att bygget ska stå kvar. Stående 90 plus liggande 45 skulle då ge 135 mm väggisolering och en lättbyggd lösning
 
mats_o skrev:
Du bör nog ha minst 90mm reglar för att bygget ska stå kvar. Stående 90 plus liggande 45 skulle då ge 135 mm väggisolering och en lättbyggd lösning
Tackar... Får väl riva o bygga nytt om det går åt h*lvete ;)
 
Håller med alla....snåla aldrig på isolering för att vinna nått annat, det blir alltid förlust.

..//N
 
dejmon skrev:
Håller med alla....snåla aldrig på isolering för att vinna nått annat, det blir alltid förlust.

..//N
Jag fryser då aldrig om det var det du tänkte på...
Sovrummet håller runt 10grader på vintern. Skönt skönt.

Fast man kan ju islolera bort värmen på sommaren oxå... Om jag fattat det hela rätt. Just nu är det en "bastu" i boden :)

Ny fundering:
Finns det någon guide för allt det här med luftspaleter, diffusionsspärr osv för en nybörjare. Har sökt både här och på goole men inte hittat det jag söker...

Vill inte få mögel o junk....
 
Hejsan..

http://www.isover.se/

Möggel o annat otrevligt brukar man få pga man har för dålig ventelation innomhus. Det i kombination med mycket isolering = möggel.. :)

så glöm inte bort ventelationen..
 
Vi har 45 mm isolering i väggarna i friggeboden, och det är då helt ok. Men, då ligger vi ju för tusan inte och sover där på vintern (eller alls för den delen). ;D

Det hänger väl på vad man ska använda boden till. Jag har den till att förvara en massa grejer som inte får plats någon annanstans.

Jag har prövat att värma upp den på vintern och det funkar rätt bra fastän det är 15 grader kallt (var rätt mycket ute på tomten och avverkade i vintras och det var innan huset byggdes), men det krävs ju säkert minst 2 kilowatt för att hålla värmen. Med en fotogenvärmare blir det mysigt på nolltid. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.