Har på sommarstugan fjällpanel (vilket jag tycker ser bedrövligt ut i allmänhet, sätts sånt fortfarande?) som vi tänkte byta till lockpanel eller liknande så frågan är om man ska bekymmra sig om att riva befintlig panel eller om man helt enkelt bara reglar upp och sätter ny panel över den?
Om man nu också får för sig (jag har inte 100% bestämanderätt tyvär) att tilläggsisolera samtidigt, bör man då riva gammla panelen eller kan den vara kvar?

Det är väl också nån gammal plastfärg som sitter nu, jag vet inte om det kan ha någon betydelse i det hela.
 
Vid min första renovering av fasaden så rev jag ned fjällpanelen och tilläggsisolerade 45mm samt bytte fönster. Stommen var innan 75mm så värmen på vintern gick äntligen att få över 20 grader utan att bli ruinerad.

Jag tog ned panelen då jag ville komma åt och se hur stommen mådde. Sedan hade isoleringen på vissa ställen tryckts ihop så denna kunde jag kompletera och fylla i glipor.
Det var också enkelt att kompletera med eluttag då väggen var öppen.

Det tar inte många timmar att riva ned panelen så varför låta den sitta kvar?
 
När man sätter ny panel ovanpå den gamla så hamnar fönstren djupare i fasaden. Det är väl inte lika snyggt.
 
Just det jätteestetiska samt isolering är inte prio ett då det är en sommarstuga men visst är det ju smart att passa på när man ändå ge sig på fasaden. Förenkla för el och annat behövs inte heller då det är fixat iom byte av ytskikt på väggar och tak utan jag är mest fundersam om man måste/bör riva det gammla för det är som sagt inte bestämt än hur vi ska göra med den saken.
 
Snabbaste är att sätta underbrädor direkt på fjällpanelen, den är ju vinklad så det blir tillräcklig luftning bakom, skall du ändå på med ex 10 mm spikläkt så sätt denna så att väggen ändå blir rak, cc får bli som det blir.
Skall du på med isolering skall ju reglarna sitta 60 cc och risken är stor att de hamnar lite var som i vinkeln på fjällpanelen och väggen blir inte rak.

Jag hade rivit panelen, isolerat med 45x45, detta bygger ut ca 35mm mer än nuvarande panel och då behöver man inte flytta ut fönster för det estetiska.
 
Tack, ska fundera på dessa råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.