Hej på er alla trevliga fixare!

Jag har ett par frågor om el dragning bakom panel.
Det är så att jag ska bygga en altan och byta panelen där altanen ska vara mot huset, jag skulle vilja lägga el bakom panelen som ska bytas fram tills där att jag ska bryter ihop med den gammla panelen och sätta en utanpåliggande dosa för att ha o mata till. (tror det blir svårt att dra el bakom panelen som inte ska bytas)
Kan man lägga flexislang bakom panelen 3*1,5 och mata fram till dosa utvändigt med eklk eller ska man lägga eklk i 20 slang.
Hade vart snyggt om man kan få till det med dold el inne på nya altanen iaf.
Allt blir utanför isoleringen men framför eller bakom panelen.

Väldigt tacksam för lösningar tips o trix

MVH Texastaz
 
EKLK får väl inte läggas i VP?
 
Eklk får läggas i VP rör men det är nästan omöjligt att få in mer än korta bitar. Men om man ska dra slang kan man väl i första hand använda FK eller ev EKK
 
Men man får väl inte lägga slang utanför isoleringen?
 
Så länge det inte passerar varmt till kallt eller tvärtom är det ju ingen fara. Gör det det så måste man förhindra kondensbildningen genom att plugga röret.
 
Och kondens brukar inte vara nått problem om slang/rör ligger någorlunda horisontellt. Men som sagt det är tillåtet.
 
Så det är bara att fälla in elen bakom panelen? med vanlig flexslag o sedan ta ut den i en kopplingsdosa utanpåliggande som man matar med eklk från friggeboden.
 
Jupp, lycka till!

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.