Håller på att bygga tak över min altan, och pga olika anledningar kan jag inte ansluta altantaket på husväggen, utan måste ansluta uppe på taket för att få rätt lutning på det.
Har sett bilder på en del liknande lösningar här på forumet, men där har man lagt en bärlina på taket...varför?
Kan man inte fästa reglarna för altantaket direkt rakt ovanför reglarna till takstolen som jag försökt åskådliggöra på den bifogade bilden?
 
  • tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bärlinan är för att sprida lasten ett tak behöver klara lyftkrafter och snölaster.
Klena takstolar är inte räknade för att klara extraktrafter så förutom bärlinan kaske du bör använda spännband som du spänner i ett kryss för att styva upp altantaket.
Tänk på att ett tunt genomskinligt tak kan lasta taket med full snölast utan att vara starkt!
 
Bärlinan är för att sprida lasten ett tak behöver klara lyftkrafter och snölaster.
Klena takstolar är inte räknade för att klara extraktrafter så förutom bärlinan kanske du bör använda spännband som du spänner i ett kryss för att styva upp altantaket.
Tänk på att ett tunt genomskinligt tak kan lasta taket med full snölast utan att vara starkt!
 
  • Gilla
Eddie91
  • Laddar…
Kanske kan bero på hur högt det hamnar, om anslutningen hamnar rakt ovanför ytterväggen så bör det väl kunna bäras endå, med tanke på byggarätts inlägg....
 
Tack för hjälpen, kör nog en vända till brädgården och skaffar mig en bärlina ,
Jag förstår inte riktigt var byggarätt menar jag skall sätta spännbandet...menar han att jag skall spänna det i ett kryss över alla takreglarna till altantaket...men det är väl inte särskilt vackert att ha det under plasttaket sen, eller missförstår jag något?
Med spännband antar jag att byggarätt menar det som även kallas hålband, t.ex http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-237210.aspx ...eller ?


/Anders
 
Jag bara undrar var ska du sätta bärlinan?
Ta och gör en enkel skiss från sidan med takstol, väggen under och dina nya takreglar.

Kommer bärlinan att ligga längst ut på takutsprånget eller ovanför väggen?
Att sprida lasten? om regeln ligger mittför takstolen?

Ibland är det som om en blind leder en blind på forum.

Protte
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Hej!

Bärlinan och infästningen av altanens takreglar hamnar rakt ovanför ytterväggen, har försökt göra en enkel skiss, hoppas att den duger.

Takreglarna och bärlinan jag tänker sätta dit är 45x190, längden på taket är ca 3,5m, bor i skåne, så normalt är inte snölasten så stor (även om det har varit mycket snö dom sista 2 vintrarna)

/Anders
 
  • altantak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mvb
  • Laddar…
Egentligen inte ett svar på din fråga men ändå tänkvärt. Ditt utbyggda altantak kommer att få en större snölast än husets tak. Då vinkeln är lägre kommer det som rasar av husets tak att stanna på altantaket. När det töar kommer smältvatten från hustaket i stor utsträckning att stanna på altantaket så att tyngden ökar. Det tak du skall bygga är typexempel på vad som går sönder av snölasten vid töväder. Det är ingen katastrof för huset när altantaket kollapsar, men det kan vara tråkigt ändå.

Erik
 
Jag är medveten om det, får vara noga med att skotta taket innan det blir för mycket snö...
 
Det var som jag och JOW trodde/tänkte takreglarna hamnar ovanför väggen. Det är det stadigaste stället att sätta takreglarna till altanen, bättre än tom att sätta de på väggen.
Det finns ingen plats för en bärlina om du inte höjer taket ytterligare.

Ett alternativ skulle vara att såga hål på råsponten och lägga reglarna direkt på hammarbandet.

Protte
 
Tack för alla tips, är inte alls i snickarbranchen, så att göra så stora ingrepp som att skära hål i råsponten vet jag inte om jag vågar mig på...jag kör med en bärlina rakt över väggen och hoppas på det bästa...får leva med att altantaket kan skadas om jag glömmer skotta taket någon gång...

/Anders
 
Jag förstår inte vad du ska ha bärlinan till, hur tänkte du sätta den? Vad ska den bära?
Tänkte du lägga en planka med breda sidan mot råsponten och ställa din gerade takbjälke på den?
Eller tänker du ställa en planka med kortsidan mot råsponten och fästa takbjälkarna i den?

Jag förstår inte syftet med det, om du nu stället varje takbjälke (till altantaket) rakt ovanpå en befintlig takstol så blir din gerning prima. Den som du visade på bilden...

Men du kan inte lägga en takbjälke på råsponten... då måste du ha en bärlina på taket, på något vis.
Du har säkert cc120cm på dina befintliga takstolar, anpassa ditt altantak efter det, så blir det enklast.
Skråa grövre skruv ner i befintlig takstol (för att fästa takbjälkarna), 3-4 st per sida så ska det nog hålla.
 
Hur skall bärlinan ligga. Blir det inte stopp för vatten och löv och annat gegg om man lägger den direkt mot pappen?
 
Magnus, Pappen måste gå över det nya taket, det får inte bli blött nere bland takreglar.

I all välmening ancr, ta dit någon som har hållit på med lite snickrande, kan vara någon från jobbet eller en granne som törs kapa av råsponten och titta och tipsa. funkar det inte så går råsponten att lappa igen.

Inte jag heller fattar var bärlinan ska rymmas, kanske kortla mellan reglarna,,,, nä gör en skiss hur det kommer att se ut.

protte
 
Hej alla och tack för alla tips!

Jag missförstod kanske alla råd jag fick här, jag tolkade råden som om bärlinan var ett måste, och att jag inte kunde lägga takreglarna direkt på hustaket ovanför takstolarna i hustaket...

Jag har nu haft en snickare som kikat på det mitt projekt, och han säger att jag kan bygga som jag ursprungligen hade tänkt mig (och som även JOW föreslår) och som jag försökte visa med mitt urspungliga foto överst i tråden, jag snedsågar takbjälkarna till altantaket efter lutningen på hustaket och monterar takreglarna rakt ovanför takstolarna till hustaket.

Det som gjorde mig osäker från början var nedastående bilder som jag hittade i en annan tråd här på forumet, däm man lagt en bärlina platt mot taket...men i mitt projekt verkar det alltså lite överdrivet...
 
  • Foto299.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto300.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Irene F
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.