någon som vet vad som är bäst för plånboken och går snabbt och smidigt:)
kikade på L-block men är ganska dyra nå ja ska bygga garage som är 8,5x14,5m.
är de nån som vet vart man kan köpa leca balk till bra pengar? eller är en träform
lönsam? då ja skulle få en massa gammal panel?

eller nå andra bra idéer?
tack på förhand.
/Mathias
 
Hur kommer lecabalken in i det hela? Normalt använder man en sådan över en öppning för dörr eller fönster, inte som grundmur eller som l-block eller motsv? Är det ett Alba kantelement eller motsvarande du menar?

Är en gjuten platta det önskade slutresultatet?
 
Redigerat:
Albabalk/ Lecabalk är nog lättast då du ej behöver någon kantbalksarmering som krävs vid normal formning/ l-element. Albabalken är dock dyrare än L-elementen med cirka 50-60%. Men då är inte den extra armeringen som krävs vid användning av L- element med räknat. Så priset går nog på ett ut.
 
De här är iallafall mycket hjälpsamma med råd kring Albabalkar etc (som de alltså tillverkar). Om de är billiga vet jag inte:

http://www.nystromscement.se/

/A
 
Jag surrade med gubben som ska gräva då sa han "lecabalk" är smidigast, men om jag inte är helt ute å cyklar så är väl nästan ALBA och LECA balk lite samma sak va?
Men det är innan gjutning jag ska ha de som "ram" sen ska de fyllas med betong innanför..

tack för svar..
 
Japp ska vara samma sak.
Använde sådan till våran garagegrund för 3år sedan.
 
Är det så mycket dyrare med L-element? Jag köpte för ca 179kr/m (300mm) på Hornbach och Beijer tar 189kr/m.
 
Om man jämför med formvirke blir det nog en del dyrare.
ALBA-balken kostade runt 1600:- /6m för 3år sedan.
Dock är ju kantelementen lätta att ställa utan maskinell hjälp. :)
 
Med det priset blir det billigare med L-element. Leca block eller form lär vara det som blir billigast.
 
Jo, dock tillkommer ju lite armering, och betong som kantbalken ersätter.
Så jättemycket billigare är nog inte L-elementen när det väl är gjutet och klart, men då har ju dom 'fördelen' att du kan ställa utan dom utan maskinell hjälp. :)

Sen vet jag inte vad man får ge för 6m ALBAbalk nu för tiden.
 
Tack för många bra svar:)
jag va inne på lite samma sak de där med att de blir "lite" samma pris i slut änden med L-element och ALBA-balk.. men som sakt när maskinen kommer och fixat till grunden så går de ju smidigt om man tar hjälp av han med att lägga ut dom rakt:)
sen som ni säger går ju L-elementen smidigt med ett par kalla öl sen lyfta dom för hand :)
men ska kika lite pris på elementen med en som dom säger har skit bra priser, men de tar jag på måndag. kan skriva va ja fått för priser sen..
va brukar ju göra som använt L-elementen, lägger ni bara lite extra järn i kanterna eller har ni "kant balk" eller armerings korg eller va de nu heter :p

mvh/Mathias
 
Jag har köpt villajärn och raka järn för att göra en kantbalk. Något annat tror jag inte är att rekommendera då det är kanten som skall ta största lasten med denna typ av konstruktion.
 
Armeringsjärnen är till för att hantera dragkrafter och för att hindra sprickor. Trycket hanterar betongen på egen hand.

Villajärnen är mest där för att det ska bli enkelt att armera.
 
okey, men kommer kosta på nån krona extra på betongen så man får en tät och stark platta:)
men vad menar ni med "villajärn" ? vanlig matta/längs järn eller är de nå spec till villor?
står fortfarande i valet och kvalet om det blir L-block eller alba balk??
L-blocken verkar starkare, tjockare och om man armerar bra. lecan står bara som en porös sten ram känns det som? även om den pallar massor??
/Mathias
 
Lecabalken är armerad.
Så innan gjutning är den tveklöst starkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.