Henke O läs vad parper skriver en gång till, inlägget var riktat till honom.
 
elmont skrev:
Henke O läs vad parper skriver en gång till, inlägget var riktat till honom.
Fast Henke O hade en ganska bra poäng. :)

//Patrik
 
Håller helt med det Henke O skriver men tycker att det är än smartare att byta ut en apparat som man vet löser JFB då och då (som den som parper hade).
Dessutom är det betydligt vanligare att det blir fel på frysar så att säkringen går eller så att jfb löser ut
(än att JFB tjyvöser), i en anläggning där man inte lämnar skarvkablar ute i rusk och regn är det myyyycket ovanligt att JFB löser om man inte sätter i nån "apparat" som är defekt.
 
parper skrev:
Hade en kaffekokare som läckte från vattenbehållaren på elanslutningarna inuti den så att jfb:n löste ut slumpvis. Dvs. När vi var bortresta. Då hade vi inte använt den på ca 7 dagar men det var vatten kvar i den ändå.
Parper vet ju nu att apparaten var trasig. Det kan ju hända att det tog ett tagg och ett antal tjuvlösningar innan parper insåg att kaffekokaren var boven och att den var trasig.

Vet man att den läcker så åtgärdar/kastar man naturligtvis.
 
->alfredo. Stämmer bra. Det tog som sagt ett halvår innan jag fattade vad som utlöste jfb i lägenheten. Eftersom det hände så sällan och sporadiskt så var det svårt att luska ut det. Men det "löste" sig till slut en dag då detta hände så försökte jag sätta på jfb igen så löste den ut på en gång och då körde jag uteslutningsmetoden på alla prylar i lägenheten. Innan så kunde jag sätta på jfb och allt funkade igen.

Men som sagt man kanske borde dra ut alla kontakter innan man sticker iväg på semester men det ska ju inte behövas tycker man.

/p
 
parper skrev:
Men som sagt man kanske borde dra ut alla kontakter innan man sticker iväg på semester men det ska ju inte behövas tycker man.

/p
Fast det kan ju finnas en annan anledning än bara det med JFB också.. utifall det åskar hemma när man själv ligger på stranden i Spanien. :)

//Patrik
 
Om man åker bort en längre tid, hur mycket mat har man tryckt kylfrys full med då? ;)

Apropå åskskydd så se verkligen till att du minst har grov och finskydd. En vanlig hemmalösning är ofta att bara ha det ena och det är ungefär som att gjuta en metertjock betongvägg som stopp för ett tåg..
 
Bo.Siltberg skrev:
Sedan har vi kravet att "platsbyggda" centraler ska CE-märkas som diskuteras i regelryttartråden just nu. Det kan underlätta om kapsling och alla normkomponenter är av samma fabrikat.
Nu var det väl i och för sig FABRIKSTILLVERKADE centraler som behövde vara CE-märkta?

Vad gäller platsbyggda dito, så krävs det istället att den sätts ihop av en installatör med behörighet (eller dennes underlydande yrkesman)...

Eller är det jag, som har missförstått regelryttartråden fullständigt?
 
Enligt vad jag förstår ska den som platsbygger OCH använder komponenter av olika fabrikat CE märka hela centralen. Dessutom ska den byggas av en behörig ( eller behöriges "underställde") men det gäller ju all elistallation.
 
elmont skrev:
Enligt vad jag förstår ska den som platsbygger OCH använder komponenter av olika fabrikat CE märka hela centralen. Dessutom ska den byggas av en behörig ( eller behöriges "underställde") men det gäller ju all elistallation.
Intressant! Så vitt jag vet, så är det vanligt att komponenter av olika fabrikat placerar i samma central. Detta även UTAN hempulares medverkan...

Var kan jag hitta all den CE-märkning som alla elyrkesmän lämnat efter sig, vid var och varannan gruppcentral?
 
O
Att en platsbyggt elcentral skall CE-märkas är bara trams! CE-märkningen är en ren produktmärkning och gäller enbart färdiga produkter för försäljning. Ingenting annat! Finns två bra broschyrer på elsäkerhetsverkets hemsida just nu.
 
Vad skulle det göra för skillnad om centralen var CE-märkt?

//Patrik
 
O
Patrik_Hed skrev:
Vad skulle det göra för skillnad om centralen var CE-märkt?
Att den får skruvas ned och säljas som fördigmonterad central i en butik, av grossist eller på postorder inom EU av näringsidkare. Privatpersoner däremot kan kränga den bäst de vill på Blocket oavsett vilket.

Du hör hur fånigt det låter! CE-märkning har helt enkelt inte med saken att göra! ;)
 
Steamboy skrev:
Att den får skruvas ned och säljas som fördigmonterad central i en butik, av grossist eller på postorder inom EU av näringsidkare. Privatpersoner däremot kan kränga den bäst de vill på Blocket oavsett vilket.

Du hör hur fånigt det låter! CE-märkning har helt enkelt inte med saken att göra! ;)
Ja, jag måste faktiskt medge att det låter ganska löjligt.

//PatRik
 
Då vi fick (blev tvingade ) att CE märka dom centraler vi byggt med matr. från olika fabrikat tillverkade vi en komplex vara som i sin helhet skulle CE märkas. Att komponenterna var för sig var CE märkta spelade ingen roll då det var helheten som skulle dokumenteras.
Använder man samma fabrikat genomgående var/är det inga problem för då ställer tillverkaren upp med dom dokument som krävs, men blandar man fabrikat är knappast nån tillverkare intresserad av att intyga att konkurrenternas matr. fungerar korrekt.
Rätt eller fel ?? det slutade med att vi fick vika oss.
Klipp från elsäkerhetsverket.
En tillverkare definieras som ”varje fysisk eller juridisk person som tillverkar en produkt eller som låter konstruera eller tillverka en produkt och saluför den produkten, i eget namn eller under eget varumärke”
1. En person eller ett företag har samma ansvar som tillverkaren om man erbjuder färdigproducerade produkter på EES-marknaden under tillverkarens namn eller varumärke. Därför måste man också ha erforderlig information gällande konstruktion, tillverkning och överensstämmelse med kraven för produkten
som man tänker saluföra.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.