Skall köpa en ny blandare till köket. Rekommenderas krom, mattkrom eller rostfri eller handlar det bara om personlig smak?
 
Rostfritt lär du få leta efter, men en ytbehandling som ser ut som rostfritt rekommenderas. Av den enkla anledningen att smuts inte syns på den = man behöver inte torka av den så ofta. Kosta mer än vanliga blankpolerat krom.

Kolla in Mora Inxx
http://www.moraarmatur.se/nyhemsida/blandare_kok.htm#a1
 
Jag skulle gärna vilja ha Mora INXX men dom kranarna har separat diskmaskinsavstängning och vi har en granit skiva vilket gör det lite jobbigt att göra hål bara för den.
Behöver man förresten diskmaskinsavstängning?
 
JonasK skrev:
Jag skulle gärna vilja ha Mora INXX men dom kranarna har separat diskmaskinsavstängning och vi har en granit skiva vilket gör det lite jobbigt att göra hål bara för den.
Behöver man förresten diskmaskinsavstängning?
Mig veterligen är det krav på detta.
 
Kan man inte sätta diskmaskinavstängningen - en vanlig ballofix - under bänken...inne i sopskåpet?
 
Fasting65 skrev:
Kan man inte sätta diskmaskinavstängningen - en vanlig ballofix - under bänken...inne i sopskåpet?
Visst! Men det är ju himla jobbigt att behöva krypa in där varje gång man har avslutat en disk eller åker hemifrån
 
Hur var det, är det okej med försäkringsbolagen att man "bara" har en ballofix under diskbänken?
Hittar inget konkret någonstans..
 
Johan Gunverth skrev:
Visst! Men det är ju himla jobbigt att behöva krypa in där varje gång man har avslutat en disk eller åker hemifrån
Öh.....stänger ni av vattnet till diskmaskinen efter varje disk? Det har vi aldrig gjort.
 
Snigel skrev:
Öh.....stänger ni av vattnet till diskmaskinen efter varje disk? Det har vi aldrig gjort.
Hmm. Egentligen borde man ju det. Läcka i maskinen KAN ju uppstå när som helst.

Vi stänger bara av om vi åker bort en helg eller längre. Ganska dumdristigt egentligen när jag tänker efter.

Men till topic igen.
Jag har bara erfarenhet av krom och mattkrom. Mattkrom iof endast i badrum, men ändå...

Mattkromet är jag inte nöjd med. Det är inte snyggt när det blir fläckar på det, ser solkigt ut. Fläckar på vanligt krom syns alls inte lika väl.

Så utifrån min erfarenhet, skulle jag välja vanlig krom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.