???Hur får man tag i en kvalitetsansvarig och vad kostar det`?
 
Enklast är nog att ringa till din kommun (bygginspektör eller liknande) och fråga efter namn och telefon till några stycken KA.
Priset brukar ligga runt 8000:- , men beror givetvis på hur mycket arbete han skall göra.
 
Kontakta din kommun, de brukar ha bra koll på dessa. Priset beror på omfattningen av uppdraget. ;)

Edit: Aj då, jag missade med en bråkdel. ;D
 
Hej! Vi har gjort så att vi kontaktade kommunen för att få några namn men vi tittade också på boverkets databas över kvalitetsansvariga och på www.karf.org (kvalitetsansvarigas riksförbund). Vi ringde runt till några stycken (i Halland) och priserna varierade från strax över 9 000 till runt 20 000 för "standarpaketet" (uppdraget uppfattades som snarlikt för de flesta). Är Ka:n ceritfierad tjänar man några hundra vid kostnaden för byggsamrådet.
 
Bygger ni i stockholmsområdet har jag en mycket bra KA att rekommendera
 
Vi ringde till den kommun där vi byggde. De fick inte rekommendera någon särskild KA men var däremot vänliga nog att skicka en lång lista över alla godkända KA inom deras närområde.

Jag valde sedan bort alla som låg på tok för långt ifrån vårt bygge och även sådana som inte svarade i telefon när jag ringde eller visade sig ha andra jobb vid sidan av.

När några få återstod så kontaktade jag en granne som är inom byggbranschen och frågade om han kunde tipsa mig. Den person som både vi och grannen valde ut var också den som gav det mest seriösa intrycket och som vi senare förstod hade mycket gott rykte.

Vi fick betala 15.000:- inkl moms och det var han mycket väl värd!
 
Hej

Jag undrar lite över hur mycket man skall låta kvalitetsansvarig kolla och vad man kan kolla själv. Ju mer man låter kvalitetsansvarig göra desto mer kostar det ju, antar jag??

Klein
 
De kvalitetsansvariga jag kontaktade hade allra flesta ett fast pris för "standardpaketet", och behövs det mer så var det en timkostnad för det.
 
Det enda en kvalitetsansvarig gör är att ta fram en kontrollplan istort sett. Se till att den efterföljs och så vidare. Egentligen kontrollerar denna person ingenting utan han övervakar kvalitetsarbetet. Standarden på KA är minst sagt spridd en del är duktiga andra inte. Det viktiga är väll att de inte använder sig av "standard" lösningar då är iden med dem helt värdelös vill jag påstå.. Det va bättre när det fanns en riktig kontroll myndighet...Med byggnadsinspektörer...
 
bergbyggarn skrev:
Bygger ni i stockholmsområdet har jag en mycket bra KA att rekommendera
Jag söker kvalitetsansvrig i Stockholm (Täby), så jag emottager tacksamt tips på de som är bra (och även de som inte är bra och ska undvikas)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.