Usch så tragiskt.. Visst är det samma händelse som detta?

Jag har aldrig varit i Thailand själv.. Ni som varit där, hur illa brukar elen vara?
 
Ja va ska man säga, ett människoliv där är inte mycke värt. Elen är väl inte värsta trafiken skulle jag vilja säga är ännu värre. Hastighetsbegränsning finns inte och flyttar sig inte en bil,människa eller djur så pang rakt på bara. Fy !!! Jag skulle tro att elsäkerheten är som här på 30 talet ungefär, fast nutid i antalet elprylar.
 
Undrar om man är ensam som svensk att faktiskt inte vara så överdrivet sugen på att åka till Thailand...

//Patrik
 
Det är helt ok så länge man inte vet nåt men börjar man kolla lite blir man kallsvettig. Besiktnig av far är obligatorisk innan familjen kliver in i lägenhet/rum, fast det är klart ju dyrare hotell/bungalo/lägenhet desto säkrare. Altså billigt =farligt, har varit på vissa toaletter med bara ett hål i golvet och lite tåtar som hänger ut från nån vägg, då får ungarna gå runt hörnet istället.
 
Svenska myndigheter bör tvinga alla att installera JFB i samtliga gamla som nya fastigheter!
 
kamilenski skrev:
Svenska myndigheter bör tvinga alla att installera JFB i samtliga gamla som nya fastigheter!
Eller iaf göra en informationskampanj om hur bra JFB skyddar och hur billigt det är att installera.
 
Eftersom jag sett flera JFB som inte funkat som dom är tänkt vill jag bara höja ett varningens finger och påstå att det är minst lika viktigt att ha en anläggning som är fräsch. Jag skulle aldrig komplettera en dålig anläggning med en JFB och tro att allt var lugnt, däremot skulle jag sanera bort det tveksamma samt komplettera med en JFB. I en äldre anläggning utan JFB, som är bra, är det ytterst sällan det uppstår farliga tillbud.
En JFB gör inte en dålig anläggning bättre, den minskar riskerna men den kan även ge en falsk säkerhet så att folk blir vårdslösare.
 
Thailiand? Ärligt talat så skulle jag aldrig ens tänka tanken att sätta foten där.
 
Tråkigt.

Har varit i Thailand flera gånger. Vist är elen dålig där. Så dålig ha aldrig elen varit i Sverige någonsin. Har tagit en del bilder. Sen är klimatet där extremt så en installation åldras mycket fortare. Nästa resa blir det nog att ta med faspennan. Kanske skulle göra en Youtube video hur man gör.
Fast jag oroar mig inte för elen när jag är i Thailand. Trafiken på vägarna är det värsta jag någonsin sett. Framförallt i Bankok. Jag mådde verkligen dåligt när jag åkte från flygplatsen. Bilarna kör i 150 med ibland 1m mellan. Då har jag ända kört servicebil i 15år och hyrbil i Spanien Tur att man nu kan åka tåg från flygplatsen.

Fast jag skulle ändå rekommendera Thailand.
Det är billigt och extremt bra service. ;)
 
Jag håller med dig Patrik_Hed, Thailand lockar mig inte ett dugg. Många konstigheter som har försiggått där + att det finns så många andra turistställen att besöka runtom i världen.

Att packa ner faspennan i resväskan är ingen dum idé jeffan. ;>
 
RoTe
Patrik_Hed skrev:
Undrar om man är ensam som svensk att faktiskt inte vara så överdrivet sugen på att åka till Thailand...

//Patrik
Enda anledningen att åka dit är ju prostitutionen... ;)
 
RoTe skrev:
Enda anledningen att åka dit är ju prostitutionen... ;)
Ajaj
 
silversmeden skrev:
Jag skulle tro att elsäkerheten är som här på 30 talet ungefär, fast nutid i antalet elprylar.
Och det baserar du på vad....

Att det i Sverige är JFB och jordade urtag överallt:p
 
Jordfelsbrytare fanns väl inte på 30-talet?man installerar alltmöjligt på 230 volt varsomhelst och tar ingen hänsyn till omgivningen. Som tex fön i duschen..... Nä nu var jag kanske lite fööör mycke men om du förstår resonemanget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.