Hej!
Jag tänkte försöka mig på lite underhåll av mitt platta garagetak genom att lägga på takmassa eller motsvarande som jag hittade i bygghandeln. Nu är det dock så att jag inte vet om jag har tjärpapp eller asfaltspapp på garaget. Finns det något enkelt sätt att kontrollera detta så jag inte gör bort mig totalt?
Tydligen är takpappen bytt efter en läcka för ca 10 år sedan så jag antar att det borde vara asfalt eftersom det känns modernare.

Mvh
/P
 
Papp är lurigt eftersom man använder så olika kvalliteer.
Skulle vara mycket förvånad om du har tjärpapp.

Viktigt är att aldrig använda lågprisprodukter eftersom fusk förekommer.
Hagmans har renoveringssystem för papptak kontakta dom för råd
 
Okey, då får det bli att knata ner till färgbutiken då.
 
Du har med all säkerhet ett papptak. Du ska däremot inte smeta på någon klet på det. Särskilt inte om det bara är 10 år gammalt. Det är bara dyrt och gör ingen nytta. Det enda det gör är att det blir svårare att lappa och laga taket. Om man har ett skitgammalt tak men inte råd att lägga om det så kan man köpa klet som håller ett par år och sedan spara ihop till ett nytt tak.
/ Johan- takläggare
 
Japp, papptak lär det ju vara :)
Okey, ingen klet säger du, jag har inte hunnit ner till colorama än så jag kanske ska vänta med det. Däremot kan jag säga att jag högst troligt behöver ett nytt tak. Det verkar som att det är underlaget/bärlagret som börjar ge sig. Har fått gropar och "sättningar" i taket som sabbar den lilla lutning som finns och skapar otäcka vattenpölar på taket. Dessutom knarrar det oroväckande om man vågar sig upp för att sopa. Har ingen aning om hur den bärande konstruktionen ser ut under pappen. Har ju en sådan där hemsk platt kub till garage. Skulle helst skaffa ett riktigt tak med ordentlig lutning men mitt garage sitter ihop med grannens garage och de vill inte göra några större projekt de närmsta åren. :(
Det får nog bli att riva hela taket och göra ett nytt dumt platt-tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.