Jag håller på och felsöker ett problem med min diskmaskin och undrar om denna för mig okända slang kan vara inblandad. I samlingshöljet från diskmaskinen upp till aqualocken går följande:
  • vattenslang
  • avloppsslang
  • kabel (från spillgivare?)
  • smal transparent slang kopplad till botten på vattenpaketet
Det är den sistnämnda som jag undrar vad den har för funktion?
 
Göran.W
El kablen är strömmatningen till magnetventilen.
Den tunna slangen går till en extra ventil som stänger vatten tillförseln om magnetventilen fallerar och vatten nivån blir för hög i maskinen.
 
Ah, tack. Då förstår jag det som att den tunna slangen inte har något med normal drift att göra, utan bara bevakar läckage.
Mitt problem är att vattnet rinner långsammare ut ur vattenpaketet än vad det fylls på, vilket medför att vatten "svämmar upp" och rinner ut ur ett luftningshål och sedan hamnar i spilltråget. Då den tunna slangen är kopplad till botten på vattenpaketet funderade jag på om den på något sätt var inblandad i hur fort vattnet tar sig ut, men alltså antagligen inte.
 
Har aquastoppen då slagit till? Är det inte stopp i slangen som ni har? Något som sitter fast?

Vi hade oädliga problem med aquastoppen. De går ju inte att återställa utan att ta dit en möntör för dylik apparat och det var väntan på ca 3 månader för en sådan att komma, sa de när jag ringde. Dessutom var det dyrt! En kompis sa att man kunde försiktigt slå lite på aquastoppen så att magneten lossnade - det lyckades vi inte med. Konsekvensen blev att jag inte stod ut längre - bara tanken på att handdiska i 3 månader gjorde mig deprimerad. Det blev en ny BILLIG diskmaskin (samma pris som montören sannolikt hade kostat) UTAN fast aquastop (de diskmaskinerna är billigast!) . Istället köpte jag en lös aquastopp för ca 300 spänn med knapp som lätt går att återställa om något gör att de slår till (oftast handlar det ju om att något sitter i vägen i slangen och när man har rensat ordentligt är det bara att trycka på knappen och allt återställs och man kan börja diska igen!).
 
Intressant, men nej, mitt problem är inte aqualocken (som för övrigt är extern och sitter på slangen under diskbänken).
Det som händer hos oss är att vattnet fylls på snabbare än det rinner in i maskinen och det som svämmar över hamnar i botten av maskinen. Helt korrekt startar inte maskinen när vattnet kommit över en viss nivå i spilltråget, men kan åtgärdas genom att torka ur med en trasa.
 
Aha... ja det låter ju inte så bra. Hoppas du får bukt med det!
 
Det löste sig - problemet berodde på avlagringar/gegga i slangen som går från vattenpaketet och in i diskutrymmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.