Jehupp.

10 fina jordhögar i trädgården på 2 dygn ....:S

Nån som har erfarenhet av dom här elektroniska (ljud-vibration) grejorna ??
Är dom bra ? Jagar man bort mullvadar med dom, eller är det lika bra att sätta ut
fällor direkt ??

MvH: Tjabon
 
Vad jag förstår är det något sådant här man skall använda:

http://www.mullvadbort.nu/

Lite mer handfast än elektroniska visselapparater.

Även om man inte är så blodtörstig, finns en del intressant information om mullvadars beteende på sajten.
 
En Automover eller liknande gräsklippare funkar, eller att du skaffar en skock med barn som leker på gräsmattan, sork och mullvad gillar inte detta.

Fällor kan funkar men tar tid, min mor var bra på att fånga dom, kunde ta 10 - 15 st på en sommar.
Använde fällorav denna typen
http://www.skadedjursfri.se/sorkfalla
Men det gäller att lära sig knepen hur man skall sätta ut fällan.

Min far har ett annat knep, när han ser att det kommit en ny hög så jämnar han ut den, sätter ett grässtrå i gången och ställer sig på "pass" två meter från med hagelgeväret, sen är det bara att vänta, han har tålamod och kan stå rätt länge, när han sen ser att grässtrået rör sig så är det bara att skjuta och så har man skjutit en sork.
Kanske inte så lämpigt i ett villakvarter, passar mer på landet i avskildhet, grannarna kan ju lätt bli lite rädda annars när det börja smälla...

Elektroniska grejer har jag ingen erfrenhet av, har bra sett en tomt med sånna och där syntes det inte någon skillnad, det enda var att man hörde ett irriterande pipande / surrande.
 
Tack för info.
Har precis vattenfyllt hålen.
Får se hur det ser ut i morgon.
 
Jag har provat olika sorters elektroniska anti-sorkgrejer. Tycker att de dyraste är bäst, tyvärr. Jag har sådana med solceller. De ska sättas en bit från hålen för att få bästa vibration på stort område och man ska inte flytta dem, för då tror sorken att den vunnit kampen om platsen. Men förra året provade jag att sätta armeringsjärn ner i marken med en tom plastflaska på som "skallrar" i vinden. Billigt och funkar, men ljudet är irriterande, så det är inget man kan ha vid uteplatsen kanske.

Anti-sorklökar funkar, de har läbbig lukt som man kan få på fingrarna om man inte är försiktig. Jag satte en lök vid en av de plantor som sorkarna föredrar och just den blev ostörd, grannplantorna försvann ner i marken.

Har hört från någon att rabarber är effektivt, man sätter en stjälk ner i jorden. Har inte provat, men vi har faktiskt inga sorkhål just där vi har rabarber.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.