Hej!

Undrar om någon nyligen har byggt ett plank eller tätare staket i tryckimpregnerat och kan säga vad det kostar per löpmeter.

Tänkte bygga ca 1,5 m högt och 70 meter långt så jag misstänker att det blir ganska dyrt. Kanske blir en syren-häck ändå...

Mvh
 
Staket/plank behöver inte bli så dyrt per meter, men 70 meter kostar ju en slant oavsett vad du väljer för avgränsning.

Vi har satt både häckar och staket, plank och spalje så jag kan ju försöka dela med mig av min åsikt.
Ta en ordentlig funderar på vad som är viktigt med planket, skall det bara avgränsa tomten eller skall det fungera som insynsskydd eller kanske skydd mot vind.

Plank ser likadant ut året runt, så det fungerar som skydd mot insyn och vind hela året. Seden kan man variera avståndet mellan spjälorna för att få så mycket skydd som man behöver, kanske dubbelsidigt. 1,5 meter högt plank kräver bygglov i de flesta kommuner.

Thuja är året runt grön och fungerar därför också bra mot insynsskydd, man kan dessutom låta de växa till över 10 meter om man så vill eller toppa dem vid önskad höjd. De käver lite mera löpande underhåll än plank och föredrar fuktig jord och hatar salt från vagar (inget bra längs bilväg).

Syren tar ju lite tid att bli hög och tät, speciellt om man köper de syrenpinnarna som normalt säljs i 10-pack. Då tar det 5 år innann du uppnår ett bra insysnskydd, men kanske är det värt väntan för det blir mycket billigare än att köpa färdiga buskar. Löven faller ju på hösten så då förlorar man en stor del av skyddet men i gengäld har man ju doftande blommor under högsäsongen.

Priser är alltid svårt att gissa men för planket om man räknar på 1,5 m tryckt virke skulle jag tippa på 100:- per meter. Syrener kostar väl runt 100:- /10 styck om man köper de där pinnarna som säljs för häck. De borde gå åt 15-20 st 10-pack men då skall dessa klippas ned 1:a året till 15 cm, 2:a till 30 cm, 3:e 45 cm osv. Så det tar tid innan du har en tät häck som motsvara planket. 1 meters höga syrenbuskar kostar 100-150:- styck, de går förmodligen åt närmar 100 st till 70 meter så det kanske inte är ett alternativ.
 
Vet inget pris. Men frågan är vad syfter med planket är? Hindra:

Ljud
Insyn
Hålla hunden/barnen inne på tomten

I vissa fall kan en häck vara väl så bra som ett plank, skall man hindra ljud så är det bättre med jordvall. Har man gott om tid på sig så kan man ta sticklingar så att priset på en häck inte behöver bli högt.
 
Hemmakatten
Ett plankt på 1,5 meters höjd kräver bygglov.
Vi byggde nytt staket (ersatte ett gammalt och murket) mellan oss och grannen. Höjden var mellan 1,20 och 1,60. Det kostade oss ca 4.000 kr för 38 meter inklusive gjutning av nya plintar. Det var tryckimpregnera och ca 3-4 cm mellan spjälorna.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Tack för alla svaren!

Det ska främst vara för att dämpa buller från väg (50 km/h väg som ligger 50 meter från tomten) och för att hålla innen sonen på tomten.

En jordvall kanske är det bästa men frågan är vad det kostar ?

Ett 1.5 m högt tätt plank kanske kan vara nåt om det inte kostar mer än 150 kr löpmetern. Hjälper ett plank mkt mot buller eller "smiter" ljudet ändå över planket? Det är inte så mkt trafik på vägen fast dom flesta ligger nog i 70 km/h.

Men om utseendet (och plånboken) får bestämma blir det helt klart en syren-häck eller liknande. En sådan skulle bara kosta oss 3500kr.

Mvh
 
150 Kr löpmetern tror jag inte på.

Du behöver stolpar,stolpskor,reglar,panel och färg samt lite skruv eller spik.

om du får panelen för 150 Kr löpmetern så är nog det ganska bra
 
  • Gilla
Rörkrökaren
  • Laddar…
F
Är det nån som har koll på vad ett traditionellt gunnabostängsel kostar / meter?
 
Gammalt tråd.. Men nyfiken vad blev de själv har man 85m staket runt tomt.. Som behöver för omgående renovering.... Fick veta vissa tar tex 2000kr inkl allt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.