Heej..

Jag har ett problem med min hantverkare.
Han har slarvat bort mina nycklar och när ja ställer honom mot väggen blir han hotfull och allmänt otrevlig och börjar tjafsa emot.. q(;^;)p

Han ska även byta en list som är skadad och ge mig papper på att elen är dragen utav en auktoriserad elektriker och att allt är besiktat.. Allt de här gäller ett inne tak som han har satt upp..

Nu är det så att ja inte har betalat för materialkostnaden än och de ska göras snart.. Men samtidigt så känner jag att så fort han har fått dom pengarna kommer han försvinna helt.

Är min enda utväg att polisanmäla honom och byta ut låsen själv eller vad kan jag göra?
Känns surt att betala de sista när läget är som det är..

tacksam för svar // Embu
 
Du ska se till att han fixar en och betalar en låssmed till dig som kodar om låsen att du får nya nycklar.
Man vet aldrig han kan ju fast ha sålt nycklarna till någon annan som gör inbrott hos er sen. Sen säger försäkringsbolaget till er: Det finns inte skadade dörrar eller fönster ha ni tappat bort någon nyckel? Du svarar: nja typ jo. Då lär knappast försäkringsbolaget ersätta något heller när låsen inte vart om kodade.
Så betala inget fören allt är färdig med papper på elen allt spikande och låsen fixade!
 
De har jag gjort o han sa att han skulle fixa det.. men inget har hänt på en vecka.. och idag fick ja ett sms där han tjatade om pengarna. och inte ett ord om nycklarna.. så ja skrev att ja försöker att få tag i någon som kan hjälpa mig med det här ärende för jag känner att de har gått för lång tid utan att han har gjort nått.. och de är 3 veckor sen han sa att han hade tappat bort dom efter ja hade bett om dom 5-6gånger..

Iaf så blir han otrevlig och börjar hota med inkasso osv.. Och har man skött sig hela sitt liv vill man inte ha nått hos inkasso eller kronofogden ..

Men ja känner samtidigt inte att ja vill betala honom ett öre till.. att byta lås kostar ändå en slant likaså en besiktningsman och byta list..

Så ja känner mig väldigt vilsen här.. Man är ju orolig att man ska komma hem en dag o lägenheten är länsad..
 
Nu vet ja inte hur stort företag du ha anlitat, men är det en egen företagare som bara snickrar i en liten skala så kan det ju va så att han börjar få problem att hålla ute med en massa pengar. Så man kan ju alltid va snäll, men va inte för snäll. Om nu allt som han skulle göra är färdig förutom besiktnings papper på elen och nya lås så kan du ju fast säga åt han att du kan göra en delbetalning. Ge han hälften utav de du är skyldig han och resten får han när ALLT är färdigt.
Så kan man ju göra om det är en egen företagare, men ja skulle aldrig göra så om det är Stort företag som har mycket pengar på kontot. Då ska allt va färdigt innan dom får något alls.
Men säg åt han i alla fall att papper å nycklar innan alla pengar betalas ut!!
 
Det är en egen företagare och han har redan fått betalat för jobbet men inte materialet.. så pengar ska han ju ha.. Men ja litar inte på honom alls nu efter 3veckor utan att han har brytt sig om nycklarna.. och att han blir otrevlig och börjar hota med inkasso osv känns bara ännu mer oseriöst av honom..

Polisanmäla tänkte jag dock göra.. Är väl ett måste när någon annan som har ens nycklar har "slarvat bort dom" ??
Tänkte som du skrev innan på försäkringen och att dom kräver att man har tagit alla åtgärder som går..?
 
Mikael_L
Juridiskt är det kanske lite knepigt att hålla inne pengar för något som inte tillhör det kontrakterade jobbet. Jag tänker på att ifall det jobb ni kommit överens om inte är klart eller inte bra gjort har du all rätt i världen att innehålla pengar till att det är klart.
Men nu pratar vi om att hålla pengar för något helt annat.

Men i vilket fall som helst, själv skulle jag vara stenhård på linjen att ingen betalning sker förrän låsen är bytta på hans bekostnad.
Betalar du har du med största sannolikhet rätt i att du sen inte ser röken av den gynnaren något mer.
Och låt han inte byta låsen själv, för då har han bara fixat fram några andra skumma begagnade lås, jag skulle kräva att det var en välkänd låsfirma som gjorde det och att jag ska vara med själv när det görs.
 
Jag skulle tagit dit en låssmed själv och dragit kostnaden från räkningen.

Frugan belev bestulen på nycklarna på gymmet. Försäkringsbolaget betalade byte av låscylindrar, det kostade drygt 8000 kr. Dvs drygt en tusenlapp per ´låscylinder.
 
Eld skrev:
Jag skulle tagit dit en låssmed själv och dragit kostnaden från räkningen.
Jag hade valt samma spar. Ev hade jag skickat ett brev forst, bara for att dokumentera det hela...

Kallas kvitningsratt, vet dock inte om det ar 100% tillampligt i detta fall, men jag hade anda gjort sa.
 
Du kan ju inte veta om han verkligen har slarvat bort nycklarna. Han kanske sålt dem, eller helt enkelt behållit dem för att senare komma tillbaka till dig och hämta dina saker. Han har ju haft möjlighet att undersöka vad du har för nånting. Eftersom han, som du skriver, bli hotfull, så vet du ju att han inte har rent mjöl i påsen.

Jag tycker att återlämnandet av nycklarna är en del i det uppdrag han fått, så innan an gjort det är han inte klar, och du har rätt att hålla inne med pengar.

Eftersom han redan övergått till hot så bör du inte diskutera saken med honom öga mot öga, utan ta det skriftligt. Om du pratar med honom, se till att ni inte är ensamma, utan att du alltid har vittnen. Skriv ett brev, där du talar om att du bestrider fakturan, men att du kommer att betala den så snart du fått dina nycklar och ditt el-intyg. (Den skadade listen bör du nog glömma, du vill inte ha dit honom igen.)

När du har bestridit fakturan kan den inte gå till inkasso eller kronofogden, du kan inte få någon betalningsanmärkning.
 
danbanan2 skrev:
Du ska se till att han fixar en och betalar en låssmed till dig som kodar om låsen att du får nya nycklar.!
Det låter nästan lite för spännande.
 
haha! Jo nu när du citerar de så där så låter de faktist spännande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.