Hej!

När jag vistas i källaren under mer än 30-40min så tycker jag att det blir "tungt" att andas, känner mig nästan andfådd (inte riktigt, men lite den känslan!)

Vad kan detta vara, det känns som om man vill öppna ett fönster för att få in friskluft!
Det finns ingen "lukt" i källaren (men hänger man lite kläder i källaren för länge så känner man att dom luktar lite "källare"), jag har ställt in en luftavfuktare som har gått från ca 62% fuktighet till 52%, vet inte hur mycket dessa värden stämmer,, inköpt ¨på clasohlsson!

Jag har även skurat bort en del svartmögel från ytterväggarna, besiktningsmannen sa att det var en fin källare och det var inga höga värden av fukt i golv eller väggar, möglet hade uppkommit då förra ägaren ställt flyttkartonger kloss an väggarna.
Nu har jag även satt in element i källaren som gör att det känns behagligare att vistas där.

Vad tror ni att det kan vara?

Det är självdrag i källaren med en ganska så öppen planlösning, inga dörrar mellan dom olika rummen!
 
Det låter som något dina luftrör reagerar på?
Det kan vara damm med gammalt mögel.. Möglet sprider sig när en gammal mögelskada torkat

För att du ska ha ventillation så behöver du tilluft?
Var sitter ventilerna med friskluft till källaren?
Är det för tätt i källarfönstren?
I värsta fall får du anlita möggelsaneringsfirma!
 
Tack för ditt svar!

Det är själv drag i källaren, förra ägaren har murat igen alla fönster då han ansåg att man ej ska ha fönster i källaren. Det sitter 4kantiga ljusinsläpp istället!

Det finns 1st vent rör inmurade i väggen i nästan varje rum, tror du man behöver sätta in ex en paxfläkt i ett av hålen för att få bättre cirkulation?

Eller ska jag borra upp fler hål samt sätta in några extra vent rör i källaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.