Hej

Är helt novis vad gäller ventilation och kommer snart bli ägare till ett 1850-tals hus, med fukt i krypgrund, dålig ventilation, el-element etc etc...så vi kommer således att ägna en hel del åt att tänka ut hur vi skall bättra på värmeekonomi och miljön inne!
Huset värms idag med kakelugnar och direkt-el, kakelugnarna är ju bra förstås men det är ju inte alltid man orkar ladda dem med ved för att värma huset, så primärt antar vi att "den andra" värmekällan kommer att bli mest använd.

För det första dock så kommer åtgärder att utföras i krypgrund, med fuktspärr och avfuktare som förhoppningsvis fixar till fukten därnere. En tanke som slår mig är om den varmluft som produceras av avfuktaren och leds ut ur grunden kan återvinnas? Eller måste man elda för kråkorna med denna?

För det andra så funderar vi på hur vi skall ordna med ventilation i huset. Idag finns inga ventiler in eller ut ur huset, utan luft tar väl sig in annan väg antar jag. Skall vi låta det vara på det sättet eller skall vi sätta in ventiler för tilluft och frånluft?

Har någon erfarenhet vad gäller värmeväxlare i äldre hus? Jag har sneglat lite på AirStar som har små värmeväxlare som i princip installeras per rum och verkar också väldigt enkelt att installera själv. I och med att planlösningen i huset inte är öppen så verkar en sådan lösning för den ej kunnige bättre än att ha en större luftvärmepump installerad. Min tanke är också, om jag nu förstått allt rätt, att AirStar både fungerar som till- och frånluftsventilation, varvid extra ventilation inte behövs...utan vid installation av dessa så får vi både ventilation och värme på köpet. Tänker jag fel?

Alla synpunkter mottages tacksamt!
 
Hej Bonnier

För det första dock så kommer åtgärder att utföras i krypgrund, med fuktspärr och avfuktare som förhoppningsvis fixar till fukten därnere. En tanke som slår mig är om den varmluft som produceras av avfuktaren och leds ut ur grunden kan återvinnas? Eller måste man elda för kråkorna med denna?
Den varma luften som kommer ut från en avfuktare i krypgrunden är fuktig.
Så den kan inte användas som värmekälla om den inte avfuktas en gång till.
Vilket då börjar bli dyrt.

Du skriver att det inte finns några tilluftsdon i huset.
Vi har på entréplan hela 1st tilluftsdon, det är i skafferiet i köket.
Vårat hus är så otätt runt golv mot grund mm. så luften tar sig in ändå.
Om du dock väljer att riva ut alla golv, isolera om, slå in huset i plast (diffusionspärr) mm.
så lär du behöva sätta in ett flertal ventiler för tilluft, men inte i detta läge.

Ang. ventilation så fungerar vårat självdrag jättebra under höst / vinter eftersom det
bygger på temperatur-differans mellan inne och uteluften.
Vi har en murstock med 8 kanaler i som sköter detta.
När vi eldar i kaminen så drar det in ännu mer frisk (läs = kall) luft via alla otätheter.

Under sommarhalvåret så är det självklart sämre "drag" i murstocken men det är absolut inget vi märker att vi lider av. Vi har aldrig sovit så bra som vi gör i vårat hus
som är lite otätt här och där.

Men som de flesta brukar säga, bo in er ett tag innan ni gör nåt.
Ha inte bråttom, man kan få ångra det ibland.
Tänd upp i kakelugnen och slappna av, om den/de nu är eldningsbar(a).

Jocke


 
jocke@nybleus.se skrev:
Men som de flesta brukar säga, bo in er ett tag innan ni gör nåt.
Ha inte bråttom, man kan få ångra det ibland.
Tänd upp i kakelugnen och slappna av, om den/de nu är eldningsbar(a).
Det bästa råd du kan få!  :)

Gör inte ett dugg nu, om inte det är något som verkligen är akut (hit räknas om det regnar in ordentligt eller om dåliga eldstäder/rökgångar alternativt dåliga elledningar riskerar att tända eld på alltihop närsomhelst. Annars är det väl inte så mycket mer som är akut som jag kan komma på just nu...).

Annars bör du flytta in och sen ta ett år på dig att fundera, gå runt och känna efter och sen förstås läsa på så mycket du kan.

Har huset stått där det står i 150 år kan det ju inte vara någon brådska med att installera avfuktare och andra liknande greje. Huset måste ju ha mått bra ändå, annars skulle det väl knappast finnas kvar? Eller finns det några nyare tillägg som har pajat grundkonstruktionen?

Sen ska ni ju självklart elda massor i kakelugnarna, så snart ni vet att de är ok! Massor med billig värme, och dessutom ventilation får ni ju på köpet! Man brukar oftast kunna köpa ved av någon granne, och då får ni uppvärmning som är både billig, miljövänlig, lokalproducerad och förnyelsebar. Kan det bli bättre? Eller mer modernt?
 
Ventilation brukar inte vara något problem i så gamla hus, det är mera ett problem i plast husen från 60-80-tal. Dock kanske man ska tänka på att luften som dras upp ur golvet genom temperatur differensen kan innehålla radon så passa på nu på vintern och gör en långtidsmätning, så vet ni till nästa år om ni ska täta golvet eller liknande.

Angående att elda i kakelugnarna så kan man göra det svårt för sig och elda med ved och tända med tidningar etc, eller så är man lite modern och eldar bricketter "klossar" och tänder dem med tändklossar i olika former (vax/stearin klump med T-gul, typ) + braständare som drivs av tändargas, så har har man ingen ursäkt kvar sedan att betala dyr el-värme.

Henrik
 
Sara_B skrev:
Annars bör du flytta in och sen ta ett år på dig att fundera, gå runt och känna efter och sen förstås läsa på så mycket du kan.
Nej det är klart att ni alla har rätt att det är bättre att "bo in" sig i huset innan man hittar på något (dumt)!

Sara_B skrev:
Har huset stått där det står i 150 år kan det ju inte vara någon brådska med att installera avfuktare och andra liknande greje. Huset måste ju ha mått bra ändå, annars skulle det väl knappast finnas kvar? Eller finns det några nyare tillägg som har pajat grundkonstruktionen?
Anledning till avfuktare och jobb i krypgrunden var att det vid besiktning av huset visade sig att det fanns en hel del fuktproblem därnere som behövdes åtgärdas ganska akut, på vissa ställen fanns tom. öppet vatten.

Anledningen till min fråga ang. ventilation var egentligen för att representanten för den firma som ansvarade för arbetet i grunden påpekade att det saknas bra ventilation in i huset, och att man t.ex. kunde ta upp hål i fönsterkarmen för att få tilluft. Han nämnde ett antal tekniska anledningar varför det var bra men det gick in i ena örat på mig och ut i det andra tyvärr...

Sen angående kakelugnarna, ett i varje rum, så är det ju förstås trevligast om man kan elda i dom så mycket som möjligt, men vill man inte ha ett bättre alternativ än direkt-el i de fall man inte orkar peta in ved i dom? Det finns väl antagligen någon brytpunkt i förhållandet vedeldning/annan värme där man tjänar på att byta ut dom gamla el-elementen mot alternativ uppvärmning...frågan är bara var denna finns.

Jag ber att få tacka för era synpunkter hitills, trevligt att det finns hjälpsamhet därute!
 
Att byta el-elementen mot vattenburna, om det går och finns plats, är ju smart. Då kan man välja fritt vad som skall värma vattnet, el, olja, pellets, ved, sol etc.

Annars är ju el-element synnerligen enkla att sköta och installera i gamla hus. Inga rör behöver dras, inget pannrum, och det är bara att stänga av i nått rum man inte använder tex.
 

Rördragning i gamla hus med VVS-killen är ju inte billigt.
Det ska eldas på ganska rejält för att tjäna in de pengarna.

Sedan är det stor skillnad på oljefyllda element och gamla tunnplåts varianten, då lönar det sig på en vinter att byta till oljefyllda ( har jag hört, och det verkar vettigt)

Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.