Nu har jag begränsat valet till en powermax TH 7000 som man kan få via trygga hem och via protexus. Har fått offerter från dem. Frågan är vilket man ska välja.
Jag vet att många här skrivit att det är billigast att äga. Men det ska vara bekvämt också.

Anledningen till att det blir detta larm är jag absolut vill ha utomhussiren. Tyvärr kan man inte köpa rörelsedetektor med kamera till denna apparat så då väljer jag istället utomhussirenen. Hos Protexus kan man köpa till en powerlink, en kamera och mottagare, men det kostar några tusen till.

Annars är paketen ganska likvärdiga.
Protexus 9273 kr för två rörelsedetektorer, tre magnetkontakter, en rökdetektor, utesiren .

Trygga Hem: 5175 kr för tre detektorer, en magnet, en utesiren.

Jag vill ha med koppling till larmcentral och via protexus kostar det 75 kr i månaden till falk, fast 1500 kr för falskutryckningar.

trygga hem tar 300 kr i månaden och då är allt fritt.

Sen vill jag hemkt gärna även att de ringer min mobil direkt när larmet går istället för bara hem till huset så som Securitas gjorde när jag hade inbrott.

nackdelen med protexus är att vi inte är så sugna på att montera upp allt själv, och behöva betala tekniker om vi får problem med larmet.
 
Köp grejerna från England istället och spara massvis med pengar. Dessutom kan du välja till precis vilka delar du vill ha.

Enda nackdelen vad jag förstår, är att larmcentralen pratar engelska.
 
Jo fast nu skrev jag ju i inlägget att det ska vara bekvämt också. Pengarna är inte det viktigaste. Kommer grejerna till England så har vi inte ens en support att ringa till. Så England är uteslutet.
 
Har själv köpt via Protexus och det har fungerat hur bra som helst. Jonas konfigurerade allt innan han skickade det till oss, så det var bara att montera upp det = skruva fast några skruvar. Allt för förinställt. Varje del ligger i lådan med lapp var du skall placera den. Jag skickade in en planskiss och sa var jag ville ha prylarna och hur det skulle fungera. beställde även en extra rörelsevakt i efterhand där han hjälpde mig på stuts över telefon när jag ringde med att installera den i systemet.

Trygga hem var jag i kontakt med och fick inte svar på mina frågor, tyckte de hanterade mig som kund dåligt och skulle aldrig beställa därifrån.

Du kan beställa ett larm abonemang på telia som kostar en 20-30 kr månad (det ligger under deras företagssida). Det har vi, eftersom vi inte är intresserade av att ha ett kontantkort som kan ta slut i larmet.

Så mitt tips är att köra via Protexus alla dagar i veckan (och nej det är inte reklam, utan bara en nöjd kund : -)
 
Bekvämt + sista stycket avgör nog saken om jag hade varit dig. Att ha ett system från Trygga Hem blir ju inte enklare. Dock mycket dyrt i det långa loppet. Själv hade jag ett sådant innan, nu har jag köpt. Mina anledningar ...

  • Billigare framför allt om man som vi har ett relativt stort hus och behöver många sensorer. Nu tror jag det ofta finns ett tak för månadskostnaden. Jag tyckte dock det blev orimligt när jag gjorde en förfrågan på en utökning. På 10 år var jag uppe i en kostnad om 45000 om jag inte minns fel ... exklusiv batterier.
  • Kan använda alla funktioner. Av någon anledning ville man inte koppla in funktionen att få SMS när barnen kommer hem och stänger av larmet, vilket jag tycker verkar rätt smidigt, och larmet klarade.
  • Kopplingen till larmcentralen och väktare fann jag onödigt efter ett tags funderande och användande.

Dock, smidigt är det.

Jag antar att batteribyten inte ingår hos trygga hem. Själva batterierna brukar kosta (räknas som förbrukningsvara), men jobbet att byta ingår. Tror vi skulle få betala runt en tusenlapp för det.
 
Okey följdfrågor till Felde och TLovskog. Felde: Hur ordnar Telia med väktarutryckningar och så?
TLovskog, jag vill ha larmcentral och väktare. Frågan är om man kan ha både att man får sms och meddelande plus att det går till larmcentralen.
 
Telia tillhandahåller simkort.. Som är en förutsättning för att kunna ringa
 
Om jag väljer trygga hem så är det ett vaktbolag som heter Sydsec som gör utryckningarna här. Har aldrig hört talas om det. Undrar om det är bättre med ett sådan här mindre eller med de stora vanliga securitas och falck.
 
Norea, Du får själv anmäla dig till något väktarbolag, jag har valt att inte göra det då jag tycker det är bortkastade pengar. Men om du vill ha det så finns Falck som kostar en 60 kr månad, samt 1500 eller nått för utryckning om du vill ha det. Du bestämmer själv och ger väktarbolaget en instrktion ifall larmet skulle gå som tex bestämma att väktarbolaget ringer upp dig och du beslutar ifall du vill skicka väktare eller ej.

Alternativet är ju att du välger gsm motttagare till larmet och kopplar det till familjens mobil nr så får alla ett sms så fort larmet går.

trygga hem behöver du inte betala för utryckningen, men 300 kr lär du märka blir MYCKET pengar på 10-20 år när du troligtvis inte har behövt använda tjänsten.

Du måste vara medveten om att väktaren inte fångar några tjuvar, vissa går inte ens in i huset, utan de gör en utvändig inspektion och lagar fönster och liknande som klirrats.

Så teoretiskt sett kan du be grannen laga fönstret för en tusenlapp varje gång du behöver och ändå spara mängder med pengar ;-)
 
Norea: Om larmet klarar att skicka SMS så bör det gå i Teorin. I mitt fall var det så att man inte ville, eftersom det då blev ett specialfall ... vilket jag kan helt förstå. Då passar det helt enkelt inte för mig. Jag vill dessutom kunna ha en koppling till styrsystemet för huset och då faller man helt utanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.