Hej!
Efter att gips och kök monterats så är det ett gammalt järnrör för el som inte vill få igenom 5 FK. Men förutseende som jag var så har jag ett flexrör som jag kan använda som alternativ väg för Fas, nolla, skyddsjord, och ta 2 tändtrådar genom det trånga järnröret. Dock är ju denna inte ansluten i någon av dosans studsar. Hur ska jag göra för att koppla in den korrekt? Skulle kunna dra en FKK i röret och istället för FK och sedan ansluta via ett kulo-doslock. Men hellst drar jag FK!

//Sam
 
Låter som om röret kommer ner från taket utanför väggen? Kan du lägga upp en bild så man ser hur du menar?
 
Näe, det är i fläkt-skåpet ovanför spis. Så jag kan få in flex-röret i detta skåp, men jag kommer inte åt att ansluta det till en av studsarna om jag inte river köket... Så om det går/man får, gå in med flex i doslocket, så hade det funkat.
Jag vill att det skall vara korrekt / säkert utfört, men estetiskt så är detta skåp redan belamrat med 12v trafos + kablage, så ett flexrör till stör ej;)
 
Nja det bästa är att gå med EKK till dosan som du beskrev i ditt inlägg, finns inget doslock som går att sätta över flexslang. Men om skåpet är fullt av trafos och kablar till dom så spelar ju inte en EKK till någon roll?
 
Ah, fast bu har jag klurat lite till, och jag behöver gå med en tändtråd i det röret också. EKK + tändtråd... Dvs 4 ledare. Fas nolla jord tändtråd. Så får man gå in med en flex i locket på dosan.?.. Kan köra skruvad så det sitter.
 
Nej, du kan ej göra det petsäkert med flex rätt in i dosan. Vad har du emot att spika ner EKK'n om det är ok för dig att spika ner flexslang? är du bara lat? :)
 
Du kan också trä på en bit kabelmantel utanpå FKn, mellan flexslangen och dosan. Då kan du använda ett doslock med näsa:
1422150p.jpg
E1422150/65

Men det krävs en mantel från t.ex EKLK 5G1.5 för att den ska rymma 5 st FK1.5.
 
Det är väl ej en godkänd lösning? Har gjort det själv men jag undrar vad reglerna säger?
 
Sätt en större kapslad låda med lock/dörr (typ minicentral) och gör ett doshål i botten på den för gamla dosan sätter du tillräckligt stor kan du ju stoppa in trafo där också! och få rent o snyggt i skåpet
 
Henke O skrev:
Det är väl ej en godkänd lösning? Har gjort det själv men jag undrar vad reglerna säger?
Det lär ha förekommit att kinkiga besiktningsmän har anmärkt på denna "egentillverkade kabel", men dom får i så fall mycket att göra då jag tror att denna metod med att trä ett mantelskal på FK praktiseras en hel del.

Jag kan inte minnas några regler som berör detta specifikt - det är i så fall produktstandarden för kablar som har något att säga. Men faktum är att dom två isoleringarna i en kabel består av ledarisoleringen och manteln. Ev utfyllnad eller skärm däremellan har ingen del i den elektriska isoleringen. Så det är mao godkänt ur en elsäkerhetssynvinkel.
 
Ja, man får inte förlägga enkelisolerade ledare (FK) öppet. Men drar man in denna i en kabelisolering så är den ju FKn ej längre öppen för beröring.

Annars kanske det går att borra in slangen direkt in i dosan? Kommer slangen utanpå väggen?
 
Jag ska se om jag kan borra mig in. Om man räknar från gröns dosans ytterkant (som sitter kant i kant med gips), så har jag även ca1cm spånskiva som är skåpets botten, samt en vitlackad plywood. Så därför är ju dosan lite djupare. Kan ev ta mig in genom spånskivan o sen sätta över plywood. Flex in i dosan o petsäkert!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.