Snickarna som bygger vårt hus har spikat upp fönsterfodren inomhus (omålade), innan dess att väggen de sitter på är spacklade eller målade. Är detta normalt/OK?

Tack,
 
Jag skulle nog vänta med fodren.
Men om det är så att dom ska måla och spackla kanske är dom inte så nogran som om man skulle göra det själv.

Vi tänkte göra den delen av jobbet själva.
Först gipsen, spackla måla väggarna.
Sen grundmåla listerna, sätta upp dom och till slut sista målningen.
 
Måla fodren först, innan ni tapetserar målar väggen, det är lättare att maskeringstejpa foder än väggar...
 
Ursäkta en snickarokunnig stackare, men är inte fodren (om de är vita) lackade från fabrik? Hur ska man annars få en slät yta?
 
BoD skrev:
Ursäkta en snickarokunnig stackare, men är inte fodren (om de är vita) lackade från fabrik? Hur ska man annars få en slät yta?
Fodren kan vara lackerade på fabrik men det är inget måste. Man kan måla dem själv och få ett fullgott resultat. Givetvis är det svårare att få det lika slätt som ett sprutmålat spånfiberfoder men det måste kanske inte vara fullt så slätt. Personligen tycker jag det är roligare om man kan se att det är handgjort.
Har man redan färdiglackerade foder kan det vara lämpligt att måla dem för att slippa eventuella springor mellan foderbitarna och melan foder och fönster. Är det stora springor trycker man i lite silikon först.
 
Vi tänkte köpa en spruttmaskin för att måla huset och fodren ;D Snabb och perfekt resultat ;)
 
Färgspruta är snabbt, men inte lika bra. Speciellt om man inte har industrigrejer...

Speciellt vad gäller utomhus och oljefärger - det funkar absolut bäst om man arbetar in färgen mekaniskt i trät, dvs stryker på med pensel. Ett sprutat färgskikt lägger sig ovanpå och blir aldrig lika tjockt.

Men det blir snyggt, jämnt och går fortare. Inte konstigt att proffsen kör med spruta. När färgen ramlar ner och flagar i förtid har ju garantin på jobbet gått ut..eller så har firman gått upp i rök.  :)

Men för inomhusbruk - visst. Om man kan gersåga som en gud. För när man klämt upp sina foder så brukar man ofta märka brister i gersågningen...det glipar helt enkelt.
Då tar man fram sin lilla tub med akrylfog, eller spackel och spade....och vips så var springan borta. Men sen måste man bättringsmåla. Och börjar man ångra att inte hela listerna var penselmålade...
 
Spika foder?!
I varje fall om man har foder som är färdiglackade kan det vara ide att limma upp dem.
Relativt mycket Superset och det sitter som berget. Jag har limmat upp reglar som jag sedan spikat i tvärs limfogen utan att det lossnat. Varning dock för priset på Superset eftersom när man väl har provat det lätt blir förtjust i det. Jag har sett priser från 60 kr-> 110 kr för en tub. Sist jag såg pris hos Bauhaus var jag förvånad att de låg så lågt som 69 kr. Bra kompromiss mellan tillgänglighet och pris.
 
Ett tips: Invisible Nail från Biltema funkar precis lika bra som Casco SuperSet. Den kostar 24 kr tuben.
 
Det bästa är om man sätter listerna först, grundar, spacklar, slipar, applicerar eventuell latexfog i skarvar och sedan färdigstryker två gånger.

Fabrikslackerade lister med synliga spikhuvuden är nog det fulaste som finns. Fattar inte att man godtar det när man lagt så mycket pengar på allt annat.

Om man sedan lägger tapeten mot listen och skär den ca 2 mm upp på listen så får man ett "tätt" och jäkligt snyggt resultat.
 
Hej!

Nu är våra duktiga målare klara med hela vårt hus (invändig) på mindre än en vecka! Bra jobbat!

Men nu när snickarna har fått upp alla lister och foder så kan jag nog tycka att taklisten ser lite väl gul ut vilket förmodligen beror på att listerna troligtvis är 0502-y medan taket är en obruten vit kulör.

Nu till frågan! Hur har ni andra gjort? Blir det till att ta ned taklisterna och måla om dem eller vänjer man sig tro?

//F
 
Min personliga åsikt är att taklisterna ska vara målade med samma färgtyp/nyans som taket i övrigt, har därför målat våra taklister med maximalt vitbruten panellack som takpanelen i övrigt medans alla andra foder och lister är täckmålade med tonad vit.
MVH/Christina.
 
Beror på om ni tycker om det. Det kan vara bra om t.ex ni inte har så mkt möbler, gardiner, osv och listerna syns mkt. Då är det kanske ett bättre helhetsintryck.
Det vanligaste är dock som Christina säger att tak och taklister går i samma färg.
 
Pelle skrev:
Klar miljonnprogramvarning...
;D ;D ;D
 
Pelle skrev:
Klart att fodren ska målas på plats - med pensel!

Fabrikslackerade lister och foder är en styggelse.
Helt rätt Pelle, stå på dig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.