Tänkte lägga golv på en 20 kvm betongplatta från 50 talet

1. Fuktisolermatta
2. Cellplast 30mm som jag limmar på mattan
3. Spånskiva 12mm
4. Lamminat 7mm

rummet ska användas som lekrum o förvaring allt material ska köpas från byggmax.

Fråga, tänker jag rätt, ska jag investera i dyrare lösningar med blå platon osv ?
 
Med den metod du beskriver så försöker du stänga nere fukten i plattan och hindra den att stiga upp i golvet. Det kanske kan gå, om du lyckats få det tätt till 100%. Men fukten lär leta sig ut mot väggarna och stiga upp där, så om du låter spånskivan eller annat organiskt material komma i närheten av väggens nederkant är det ändå en risk, även om du lyckats få själva golvet tätt.

Ett säkrare alternativ borde vara ett ventilerat undergolv, eller (min egen favorit, men betyder mycket jobb) bila bort den gamla plattan, gräva ur, lägga kapillärbrytande skikt och isolering, och gjuta ny platta (gärna med golvvärme).
 
Redigerat:
gör det ordentligt istället, bila ut och gör om eller ventilera golvet. har du bara 50mm att gå på eller?
 
Jag tänkte dra upp fuktisolermattan mot väggen en 10 cm så att det kan ventileras , det är ganska lågt till tak så jag vill inte bygga mycket.

Jag tänker inte bila upp det , rummet kommer inte att användas så mycket
 
Köp billiga plattor på byggmax och lägg klinkers. Eller fin spackla golvet och lacka det.

Är ju lite billigare alternativ som inte stänger in fukten.

Fliken
 
Bara döda material typ klinker i källare är en regel jag själv kör efter då jag sett rent för många fuktskadade golv i källare hos folk...

Aldrig att jag lägger in någonting annat...
 
men fuktisolermattan (platon) stänger väl inte inne fukten piggarna gör väl att det kan ventileras ?
 
klinkers .....med lurviga lekmattor typ trasmatta på ( går att ta ut och vädra).
Låt bli trä och laminatgolv i källare om du inte vill göra om det .... tveksam tillgång vid tidspunkten när en köpare står i källaren med en fuktmätare :).
Lita på Paul-Staffanstorp !

Platonmatta är en osäker lösning. Kan fungera men vart tar den ventilerade fukten vägen? Som skapt för dålig lukt , tycker jag.

En snabblösning kan vara att lägga en nålfiltsmatta eller annat billigt som andas genom ............. slängs när den gjort sitt :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.