Tänkte höra om hur man bäst skall göra med innerväggar. OSB + gips och isover isolering mellan ? eller finns det bättre ljudisolerings material att ha i innerväggarna för att få ner ljudet ?

Har endast gips + isolering på nedervåningen nu, och det är lite lyhört. Sen är det ju smidigt med osb för att skruva upp saker osv, nått jag ångrar att vi inte valde till.
 
Man kan i peta i stapelfiber men det är overkill inom den egna bostade vill jag psåstå...På med mer gips det enda som hjälper mot denna typ av problem...Sen en sak till dörrar i väggen är i 9 fall av 10 den stora skurken inte väggen i sig...
 
Tack för tipset. Du menar att man skall köra med tätningslister för dörrarna som man limmar på karmen ?
 
Tätningslister, dreva ordentligt runt karmen. Inte ha nyckel hål osv...
 
Vi har rubbet av detta, gummilister inbyggda i karmen, tok-isolerat/drevat, OSB+gips MEN det är klart att ljud letar sig igenom ändå. Speciellt UNDER dörren där det finns en glipa på 10 mm som måste finnas för ventilationens skull ;)

Däremot så ger det en viss tung/gedigen känsla av att stänga dörrarna - lite som att stänga bildörren på en Merca kontra något annat :D
 
ByggaNytt :)

Nice, det verkar inte som om snickaren har gjort enligt din fina spec hos mig iaf >:(

Iaf så kommer övervåningen bli enligt din beskrivning, vad använde du för tätninglist i dörrkarmen ?
 
Beställde innerdörrar från Ekstrands:

http://www.ekstrands.nu/innedorrar/
Klicka på karmar till höger, tyvärr står ingen info om "vår" karm. Det är hur som helst deras vita furukarm med inbyggda gummilister!

Övrigt tips för att åstadkomma kassaskåpskänsla vid stängning av dörrar är också att använda dubbla väggreglar vid uppbyggnad av dörröppning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.