Håller på att bygga nytt fristående badrum. Har gjutit en platta med golvvärme i, skall nu mura vägg i LECA, 19cm block. Tänkte putsa och sätta 50mm cellplastskivor på utsidan, sedan träpanel. Är det något jag skall tänka på vad gäller fuktvandringen genom väggen? Det blir ju även putsad insida och ett tätskikt + kakel i badrummet, fukten måste ju kunna ta sig ut. Tacksam för synpunkter från någon som har erfarenhet från denna typ av vägg (gissa kan jag ju göra själv) :). Tack på förhand.
 
50mm cellplast blir som 50mm mineralull. Satsa på minst 100! Med förskjutna skarvar. Men helst lika mycket som övriga huset.
 
Varför Leca? Den vägg du skissar på får extremt dåligt u-värde. Leca är för källare och ouppvärmda garage etc.
 
injonil skrev:
Varför Leca? Den vägg du skissar på får extremt dåligt u-värde. Leca är för källare och ouppvärmda garage etc.
Du missade nog LECA isoblock REX med PU i mitten. Är perfekt. Samma sak med vanlig leca och frigolit. Dock bör man ha mycket mer än 50mm.
 
Jodå, jag har själv använt sådana i min källare (ovan mark). Blir inge vidare ändå med 19cm-block.
 
Och varför anser du det? För kallt, fuktigt eller?
 
För lite isolering. Långt ifrån att klara kraven på energihushållning.
 
injonil skrev:
För lite isolering. Långt ifrån att klara kraven på energihushållning.
Ok. Det är jag med på. Det bör vara MINST 200. Helst 300 om frigolit. PU räcker det med 200.
 
OK, tillbygget har tre egna ytterväggar och en mot det gamla huset (som är ett f.d. fritidshus). Visst borde jag ha tjockare isolering, det är begränsningen i utrymmena som ställer till det. Jag undrar mest över fuktvandringen. Hur gör man med ångspärren, skall den ens finnas? Det blir väl kaka på kaka med ett våtrumstätskikt och en ångspärr bakom den (sett inifrån).
 
Om du tänkte köra 190mm block och 50mm cellplast utanpå finns ju uppenbart 240mm användbart djup för konstruktion av vägg om du bygger en vägg av väggreglar av konstruktionsvirke. Speciellt om du ska ha träpanel finns väl utmärkta konstruktionsförslag på träguiden, tex denna för liggande panel. Färdiga u-värdet kommer gissningsvis bli mycket bättre än en konstruktion med 190mm leca och 50mm cellplast.
 
Gällande fuktvandringen så se motsvarade konstruktionsförslag som leca-tillverkare har på sina hemsidor. Normalt ska detta inte vara något problem så länge din isolering på utsidan (cellplasten eller motsvarande) har tillräckligt hög förmåga att låta väggen andas och att luftspalt mm mellan denna isolering och din panel är rätt konstruerat
 
Redigerat:
Tack Myrstack, huvudorsaken till att bygga denna del i LECA skulle vara för att ha en konstruktion i sten = mindre problem vid fuktskador. Jag rev det gamla badrummet på grund av omfattande skador och tänkte göra det nya i sten för att inte få liknande problem. Det gamla var förstås byggt utan dagens krav och som badrum till fritidshus var det inte dimensionerat för en familjs dagliga behov. Med tanke på det du skriver om isoleringsförmågan lutar det väl ändå åt en träkonstruktion (vilket jag ju byggt till och om det gamla huset med). Så det blir nog 170mm stående reglar med liggande 45:surprised:r precis som på träguiden.
 
INLI skrev:
Tack Myrstack, huvudorsaken till att bygga denna del i LECA skulle vara för att ha en konstruktion i sten = mindre problem vid fuktskador. Jag rev det gamla badrummet på grund av omfattande skador och tänkte göra det nya i sten för att inte få liknande problem. Det gamla var förstås byggt utan dagens krav och som badrum till fritidshus var det inte dimensionerat för en familjs dagliga behov. Med tanke på det du skriver om isoleringsförmågan lutar det väl ändå åt en träkonstruktion (vilket jag ju byggt till och om det gamla huset med). Så det blir nog 170mm stående reglar med liggande 45:surprised:r precis som på träguiden.
Och sen om du klär det med foliesystem, kan du duscha så mycket du vill!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.