Vi håller på och målar om väggarna i vår nyköpta lägenhet (50-tals), vi har rivit bort tapeter och målar på betongen. Taket hade vi tänkt behålla som det var då det var nymålat. Jag har märkt att färgen släppt på vissa ställen men när jag rev bort maskeringstejpen åkte stora sjok av takfärgen med, och när man petar på den så verkar den sitta ganska löst.:x
Vad beror detta på? Det ser ut att vara vanlig takfärg, typ latex, som de målat med, men varför sitter den inte kvar? Det är inte något särskilt tjockt lager men under ser det ut som betong eller gips. Det bör väl ha varit målat flera gånger dock under åren?

Och framför allt: vad gör man?:S Väggarna är ju redan målade och jag ser inte framför mig att skrapa hela taket och måla det nu.:( Ska man skrapa bort det som sitter löst (verkar vara mycket), men hur kan man veta att det nya lagret färg sitter kvar när det första inte gjorde det?

Hjälp!
 
Har ni kört med ånga att ta bort tapeten?
 
Stefan N skrev:
Har ni kört med ånga att ta bort tapeten?
Ja delvis gjorde vi det, för det gick så trögt med bara tapetklister. Har dock för mig att det var övriga rum som ångan användes (det var svärfar som hjälpte oss med detta). Kan det få färgen att släppa alltså? :SOch vad gör man? Ska man skrapa bort det som sitter löst, och hur väl ska man skrapa (med en färgskrapa kan man väl få bort det mesta menar jag, men vet inte hur vi skulle hinna med det :().
 
Om det är en gammal lägenhet kan taket ursprungligen varit målat med limfärg eller kalkfärg om det då senare målats om ovanpå detta med flera lager vanlig takfärg kan den bli för stark för den svaga färgen under och då lossnar den. Isåfall måste taket skrapas och målas om.
 
Sophie skrev:
Om det är en gammal lägenhet kan taket ursprungligen varit målat med limfärg eller kalkfärg om det då senare målats om ovanpå detta med flera lager vanlig takfärg kan den bli för stark för den svaga färgen under och då lossnar den. Isåfall måste taket skrapas och målas om.
Intressant, gäller detta för 50-talshus också? Under är det liksom bara ren betong/cement/gips eller vad det är, dvs inget som liknar vare sig moderna färger eller 50-talets alkydfärger (men jag gissar att man inte målade med dessa i tak).

Det ser rätt mycket ut som när jag för många år sedan fick tips i en färghandel i Paris att spackla ojämnheter med en sorts gips, det fungerade utmärkt tills jag målade på med vanlig modern väggfärg. Den ramlade ganska snabbt av i stora sjok.:O
Förutom då att den här satt tills jag började peta på den.
 
Ja det användes nog sådan färg då också. Den känns igen på att den kritar när man tar på den om den är gammal eller att det blir en mörk fläck om du blöter fingret och trycker det mot färgen. Det gäller åtminstone för limfärg. Kan tänka att dte ser ut ungefär som gips faktiskt.
 
:OJa den kritar väldigt när jag tar på den! Ajjj. Hur ska vi hinna skrapa och måla taket??
 
Håller med Sophie, det är troligtvis en lim- eller kalkfärg. Verkar mer som en limfärg i ert fall eftersom tidigare färg har lyckats fästa litegrann. Limfärg måste ni först tvätta ner med svamp, vatten och skrapa. Tvätta i princip tills vattnet inte färgas vitt. Det är ett eländigt arbete, men illa tvunget.
 
nemlan skrev:
Håller med Sophie, det är troligtvis en lim- eller kalkfärg. Verkar mer som en limfärg i ert fall eftersom tidigare färg har lyckats fästa litegrann. Limfärg måste ni först tvätta ner med svamp, vatten och skrapa. Tvätta i princip tills vattnet inte färgas vitt. Det är ett eländigt arbete, men illa tvunget.
Man kan inte måla med limfärg igen då? Eller kan man måla med äggoljetempera?
 
Jo man kan måla med limfärg igen men man måste ändå skrapa ner den befintliga. Iallafall nästintill all för ny limfärg blir bara ytterligare ett tjockare lager och all annan färg måste bort.
 
Sophie skrev:
Jo man kan måla med limfärg igen men man måste ändå skrapa ner den befintliga. Iallafall nästintill all för ny limfärg blir bara ytterligare ett tjockare lager och all annan färg måste bort.
Oj det låter krångligt. :S Hur är det med alkydfärg, har hört att man kan måla över med sådan?
 
Petronille skrev:
Oj det låter krångligt. :S Hur är det med alkydfärg, har hört att man kan måla över med sådan?
Oavsett måste det mesta av limfärgen bort, även om d skulle funka för stunden kommer det spricka och rasa med tiden.

Det är ett riktigt j***a grisjobb att ta rätt på limfärg, men d finns lite trix..
Om man rullar taken med vävlim/våtrums lim, typ Hernia KP4 http://www.bostik.se/BostikTDS/SE/P0275_SE_TDS.pdf
Ska rullas på MASSOR, riktigt tjockt, låt torka över natten.
Har du lite flyt rasar allt eller det mesta av sig själv, men man kan få hugga och riva lite själv också. Det bildas som en gummi hinna av limmet som river med sig taket.
Sen är det "bara" att skrapa och tvätta ner resten.
Om man sen grundar med en patentgrund som binder upp ev limfärgsrester så är man hemma..:)
 
Ok lägger man detta ovapå alltihop, alltså ovanpå den ganska löst sittande plastfärgen? Eller måste man först skrapa plastfärgen och sedan rulla upp vävlim?

Vårt problem är att vi redan har en del grejor i lägenheten och minimalt med tid att utföra detta arbete på. (Vi har småbarn och har redan ägnat större delen av semestern åt målningen av väggar och en del annat.):( Kan målarfirmor hjälpa till med sådant?
 
Ovanpå allt. Det är tyngden som får det att komma ner.

Det är ett smutsigt arbete så det bästa är om ni kan tömma ett rum i taget. Annars blir det till att plasta in ordentligt.
Tiden det tar är omöjligt att säga, taket kan rasa ner av sig själv över natten eller ni får stå och hugga tills knogarna blöder.
Ring och fråga målarfirma. Men tänk på att det är sommar, högsäsong, så det kan dröja tills nån har tid.
 
Skoga skrev:
Ovanpå allt. Det är tyngden som får det att komma ner.

Det är ett smutsigt arbete så det bästa är om ni kan tömma ett rum i taget. Annars blir det till att plasta in ordentligt.
Tiden det tar är omöjligt att säga, taket kan rasa ner av sig själv över natten eller ni får stå och hugga tills knogarna blöder.
Ring och fråga målarfirma. Men tänk på att det är sommar, högsäsong, så det kan dröja tills nån har tid.
Ujujuj. :( Men tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.