För att få DSC PC1616 v4.2 att ringa egna mobiltelefonerna gjorde jag så här:

[015] - alt. 7 ska vara på.
[301][mobilnummer]
[*][6]
[*] - *6* används för att avsluta nummerserie på LED knappsatsen.
[303][mobilnummer]
[*][6]
[*]
[320][01][02][03]... osv. beroende på hur många sektioner du använder.
[350][06][06] - uppringning till privat telefon utan sektionsrapport.
[380] - alt. 1 ska vara på.

Koppla in inkommande telefonlina till DSC och sedan ut igen till telefonjacket där inkommande lina satt innan.
 
Många i denna tråd som verkar leva i tron att man ska ha antingen grannar/vänner eller väktare som kontrollerar huset vid larm.
Själva så har vi larmet kopplat mot en larmcentral som vid inbrottslarm eller brandindikering börjar med att skicka väktare och sedan ringer enligt kontaktlista (6 personer). På detta sätt så har vi aldrig behövt låta väktaren åka ända fram utan kunnat återkalla då någon på listan hittills alltid kunnat titta till huset. Samtidigt vet man att om mot förmodan ingen svarar/kan så är iaf en väktare på väg fram.

Om man köper/installerar sitt eget larm så kan man koppla upp sig mot en larmcentral för ca 50-100:-/mån visserligen får man oftast betala en dyr slant för eventuella utryckningar, men peppar perppar så har inte det behövts än.
 
Eller så köper du ett larm som själv ringer direkt till dina valda nummer utan att passera "larmcentral".

Nu är sommarsäsongen igång för tjuvarna där jag bor så det ska bli intressant att följa hur många tjuvar som vaktbolagen stoppar.

Var själv över till grannen i gatan idag och kollade till deras tutande hus. Tog mig ca 1 min för mig att köra bort. Vilket vaktbolag har den "insatstiden"? Det var iofs falskt larm men tjuvarna hade varit där och kollat för någon natt sedan. Leriga skor från okända runt fönster osv.

Time att rigga trampminorna :)
 
Styrman skrev:
Eller så köper du ett larm som själv ringer direkt till dina valda nummer utan att passera "larmcentral".

Nu är sommarsäsongen igång för tjuvarna där jag bor så det ska bli intressant att följa hur många tjuvar som vaktbolagen stoppar.

Var själv över till grannen i gatan idag och kollade till deras tutande hus. Tog mig ca 1 min för mig att köra bort. Vilket vaktbolag har den "insatstiden"? Det var iofs falskt larm men tjuvarna hade varit där och kollat för någon natt sedan. Leriga skor från okända runt fönster osv.

Time att rigga trampminorna :)

Vad skulle du gjort om där var någon?
 
Framför allt, vad skulle du gjort om det flög ut tre påtända pundare med vapen ur huset när du klev fram? Tycker din fru och barn verkligen att det är ok att du leker privatsnut?
 
Ja man hade väl gjort som en ev väktaren.. Sprungit..
Jag hoppas verkligen att det blir lag på att ingripa. Det är redan idag lag på att faktiskt försöka något om det brinner. Så det är inte långt bort att man är skyldig att göra något vid pågående brott.
Innan det börjar komma kommentarer om att inte utsätta sig för fara osv..
Att göra något kan vara så lite som att observera, att varna andra osv.
Tar man brand så är det straffbart att springa ut ur sitt brinnande hus utan att faktiskt försäkra sig om vad som är faran. exempel, det börjar brinna i en kastrull, springer du då ut ur huset och elden sprider sig kan du bli straffad för det. Du är skyldig att se till att ha det skydd som krävs för att du skall kunna göra en första insats.
Tar man då vid pågående brott så kan jag även där tänka mig att "göra något" bero på vad som händer, men att observera och varna andra är att göra något. Att larma är att göra något.
 
Redigerat:
frohike skrev:
Ja man hade väl gjort som en ev väktaren.. Sprungit..
Jag hoppas verkligen att det blir lag på att ingripa. Det är redan idag lag på att faktiskt försöka något om det brinner. Så det är inte långt bort att man är skyldig att göra något vid pågående brott.
Innan det börjar komma kommentarer om att inte utsätta sig för fara osv..
Att göra något kan vara så lite som att observera, att varna andra osv.
Tar man brand så är det straffbart att springa ut ur sitt brinnande hus utan att faktiskt försäkra sig om vad som är faran. exempel, det börjar brinna i en kastrull, springer du då ut ur huset och elden sprider sig kan du bli straffad för det. Du är skyldig att se till att ha det skydd som krävs för att du skall kunna göra en första insats.
Tar man då vid pågående brott så kan jag även där tänka mig att "göra något" bero på vad som händer, men att observera och varna andra är att göra något. Att larma är att göra något.
Men hur ska du kunna observera och varna andra samt larma när du är tvungen att lägga benen på ryggen med pundarna efter dig? :rolleyes:
 
Jadu.. inte ens värt att svara på..
 
Vi kan väl sammanfatta så här... Vissa av oss värdesätter ett par kronor i månaden högre än självaste livet, om det beror på snålhet eller dödslängtan låter jag vara osagt.

Själv kommer jag värdera min egna och min familjs framtid tillsammans högre än grannens gamla stereo.

Det finns allt för många idioter där ute som tar livet av folk för ingenting, risken är stor nog utan att behöva exponera sig i onödan.
 
zenobia skrev:
Framför allt, vad skulle du gjort om det flög ut tre påtända pundare med vapen ur huset när du klev fram? Tycker din fru och barn verkligen att det är ok att du leker privatsnut?
Man är inte privatsnutt för man kör bort till sina grannar och visar sin närvaro när deras huslarm tutar. Man är snarare medmänniska, något som fler borde bli. Det hade nog dina barn och fru också gillat, om du blev.

Jag kommer troligen aldrig att gripa någon och ej heller kommer någon väktare som du betalar 350 kr/månaden att göra det.
Jag kommer däremot genom att visa mig göra att inbrottsförsöket avbryts/störs och att mina grannars tillhörigheter inte behöver försvinna i onödan.

Det handlar inte om att jaga bovar, det handlar att visa bovarna att vi är vaksamma på vilka som rör sig i grannskapet. Vi tar bilder på bilar, ringer polisen, frågar vad dom gör där osv. Helt ofarliga saker för vem som helst.

Alla gör som dom vill och några av er verkar ha så mycket pengar och dyra saker i era hus att lägga 10000-tals kronor på helt menlösa åtgärder ses som en klok investering i stöldskydd.

Ni köper ju bara luft. Det gör jag också på sätt och vis men min luft är billigare. :)

Saker som mina grannar har gjort denna veckan för oss andra har troligen gjort att flera villainbrott stoppats. Vi pratar då om att gå ut på gatan och titta på en skum bil. Inga döda och inga inbrott. Tänk på det nästa gång era grannars hus har blivit plundrade och ni bara fortsatte att titta på TV.
 
  • Gilla
mickesanda
  • Laddar…
Det är ju inte som att det är speciellt dyrt med väktartjänst. Falck tar ju t.ex. 67kr/mån. Det tycker jag det är värt åtminstone. Dessutom får man ju rabatt på hemförsäkringen. Naturligtvis ska man ju ha samarbete med grannarna osv. också.
 
frankeman90 skrev:
Det är oerhört svårt att bilda sig en uppfattning över vad som är bra larm och inte på marknaden. Istället för att ta det säkra före det osäkra och betala dyrt hoppas jag att ni som installerat eget larm kan tipsa om bra fabrikat.

INTE SECURITAS, TRYGGA HEM MFL
Har kollat med några av de större leverantörerna (Trygga Hem, Securitas mfl). Räknar man på det blir det dyrt på sikt. Skulle man vilja hoppa av tvingas man i regel också köpa ett nytt system. (Generalisering, men i stort sett.)

GRUNDKRAV
• Maxkostnad på omkring 5 000 kr (+/- någon tusenlapp)
• Larmet ska kunna sända larm med SMS (info om vilken zon & brand eller ej)
• Rökdetektor måste gå att ansluta
• Inga månadskostnader
• Ingen väktartjänst

BRA OM DET
• Är snygg design
• Går att ansluta en vettig kamera (IR, gärna med inspelning till minneskort/hårddisk)
• Går att göra så mycket som möjligt över webben (inställningar etc)
• Går att larma av/på genom telefonen
• Är hyfsat billigt att bygga bra skalskydd (många magnetkontakter)

SÅ RESONERAR JAG
• Inbrott är ovanligt. Skulle det ske ska tjuven skrämmas direkt. Om inte detta avskräcker ska larmet i vart fall göra besöket kort.
• Väktare tar ofta lång tid på sig och kan ändå inte göra mycket på plats annat än laga trasig ruta. Det kan granne/jag själv ombesörja lika bra.
• Brandlarm till mobilen är minst lika viktigt som inbrottslarm. Jag kan då larma brandkåren själv direkt.
• Om tjuven varit inne vill jag gärna se vem det är och vad de gjort. Därför kamera/inspelning.
• Om barnen är hemma själv och trycker på panik-knapp vill jag se vad som händer hemma. Därför kamera/inspelning.


Tipsa som sagt gärna om fabrikat som fixar detta – och gärna system du själv har installerat.
Mycket Off Topic i den här tråden. Vad har ni för tips att komma med vad gäller kravspecen?
 
Står i tråden
 
jhenrikj skrev:
Jag larmade polisen om ett pågående inbrott en gång...Polisstationen låg 2km bort och det tog ca 40 minuter innan polisen kom. Polisen ringde dessutom mig efter ca 25 minuter och frågade om jag såg om det fortfarande pågick så det var lönt att skicka dit nån (vilket det då faktiskt gjorde). Så tro inte att polisen bryr sig om du skulle larma dem....
Trist att du har den erfarenheten och tror att polisen inte bry sig. Om det fanns en ledig polispatrull då du ringde eller någon polispatrull som kunde omprioteras från något mindre prioriterat ärende, är jag övertygad om att de skulle komma så fort de kunde. Tro inte polisen fick ditt larm och struntade i det och fortsatte äta sina donuts som faktiskt folk tror att poliser i sverige gör. Du har ingen aning om varför polisen inte kunde komma just då, de kanske hjälpte något annat brottsoffer eller jagade andra tjuvar någon annanstans samtidigt. Resurserna räcker inte alltid till och några brottsoffer blir alltid lidande för det som du blev denna gång. Jag beklagar verkligen det men rikta inte din kritik mot eller nervärdera inte polisen för de gör så gott de kan.
 
Bonan skrev:
Men hur ska du kunna observera och varna andra samt larma när du är tvungen att lägga benen på ryggen med pundarna efter dig? :rolleyes:
Allt för många lever i villfarelsen och baserar sina poliskunskaper och tjuvkunskaper på vad de sett på film. Att tro är en tjuv är lika med en våldsman som går till angrepp och jagar folk så fort de får chansen är en villfarelse. Nej de flyr och avskryr när människor lägger näsan i blöt och visar att de ser dem. Det är nog större risk att den mest oskyldiga grannen du känner på din gata får en psykos och går bärsärk i området eller att en annan granne med alkoholproblem kör bil framför ditt hus och kanske kör på dina barn eller i bästafall bara din brevlåda än att du riskerar bli angripen av en inbrotttjuv. Mer civilkurage önskas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.