Hej

Är mitt i ett husbygge med isoleca i ytterväggarna och vanlig leca som innerväggar.
Det pratas för det mesta om att väggarna invändigt ska putsas. Vad tror ni om att istället bredspackla väggarna med gipsbruk och sen finspackling med lättspackel innan tapetsering/målning?
Finns det några nackdelar med detta rent byggtekniskt? Är nätning av innerväggar överkurs? I garaget som jag byggde för ett år sen nätade jag endast innerhörn och runt fönster samt spacklade med gipsbruk som jag sen filtade. Detta har inte spruckit än.

Kom gärna med tankar, åsikter och erfarenheter i detta ämne.
 
Om du inte vill ha ytan man får av en professionell puts, så är väl gispbruket ett bra val. Det torkar lite annorlunda och jag har i alla fall inte lyckats riva av det på samma sätt som man gör med vanlig puts (förmodligen min okunskap kring rätt teknik). Ytan blir därefter ganska grov. Men i övrigt är det ju otroligt lättarbetat.
 
Gipsbruket är rätt jobbigt att slipa i jämförelse med sandspackel. Men det är klart.. är man en fena på att spackla kanske det går utmärkt!

Det som styr putspåslagets tjocklek är ju hur noggrant det är murat. -Blocken inte tandar för mycket, fogarna välfyllda och jämna osv.. Är murverket jämnt och fint räcker det annars med ett tunnputpåslag som du helt enkelt drar upp med en bred (600)stålskånska. Skura, kvasta eller filta det sen. Lämpligt bruk då är SERPO 133 Putsbruk B Hand.
För att putsen ska suga jämnt och vara lättare att arbeta med föreslår jag att du slammar väggarna med rödgrund innan du putsar.

Sen bör du näta som du gjorde med garaget! Det räcker med att näta svagare partier som fönster, hörn och balkar.
 
KungKimmo skrev:
Vad tror ni om att istället bredspackla väggarna med gipsbruk och sen finspackling med lättspackel innan tapetsering/målning?
Gipsputs kan du utan struktur om du så vill. Gör du rätt, kommer du inte att behöva finspackla. När du är klar med gipsputsen, och den är fortfarande fuktig, men fast i konsistensen, blöter du den med en svamp, och sedan spacklar in vattnet som finns på ytan. Väggen blir som om den vore finspacklad.

Däremot har gipsputs nackdelar rent tekniskt. Den är populär bland hantverkarna (de som kan putsa) för att den är lättjobbad, men impopulär bland husägare (de som vet bättre). Gipsputs i jämförelse med kalk-cement-puts är mjuk. Med årens lopp blir det lätt fula märken, speciellt i hallen och vid matplatsen. Den binder också fukt, vilket gör den ännu mjukare.
Vill du ha struktur, åstadkommer man det lättare med KC-puts. Vill du ha väggar utan sktruktur, föreslår jag att du finspacklar KC-putsade väggar. Mer jobb, med det är det värt.
 
  • Gilla
Svenbergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.