Jag har påbörjat en utbyggnad av huset. Byggytan är 45kvm med hel källare under. Där har jag tänkt att ha ett garage. Planen har hela tiden varit ett mellanbjälklager i trä men överväger nu ett betongvalv i stället. Hur bör det utföras? Rent spontant kändes det inte så invecklat då många hus med källare från 50-60talet är byggda med valv. Även mitt är det. Skillnaden är bara att det flera små rum som bär valvet i mitt befintliga hus.

Vad krävs när det blir spännvidd på 4,5m x 8,5m. Hur ska det armeras? Bör man ha lite tjockare platta etc?
 
Stora laster (bilar) och stora spännvidder, det här är ett jobb som måste beräknas noggrant. Även om man ofta får bra svar i detta forum, tror jag att det är endast några få som har kunskap om detta, samt att det är ett lite mer omfattande jobb än att säga lägg 12 mm järn i underkant plattan.
 
Jag har gjort det för några år sedan (5x10m) och har kanske några bilder från det, skicka ett PM till mej så kan vi nog lösa det :)
 
norrbottenstorpet skrev:
Stora laster (bilar) och stora spännvidder, det här är ett jobb som måste beräknas noggrant. Även om man ofta får bra svar i detta forum, tror jag att det är endast några få som har kunskap om detta, samt att det är ett lite mer omfattande jobb än att säga lägg 12 mm järn i underkant plattan.
Uppe på valvet blir det altan eller nåt annat. Men inte garage. Källaren däremot kommer jag att köra in bilen ibland. Kanske kan det underlätta lite.
 
Enk Projektet skrev:
Jag har gjort det för några år sedan (5x10m) och har kanske några bilder från det, skicka ett PM till mej så kan vi nog lösa det :)
Intressant:)
Det gör jag.
 
F
Vi har 5x10m gjutet valv utan några pelare eller väggar. Vardagsrum/kök på övervåningen och förråd under. Är en ganska grov dubbelarmerad 20cm platta med mycket, mycket järn och med dragjärn på dia 20mm ner i källardelen.

Jag tycker att det är en självklarhet att gå till en konstruktör med ett sådant projekt.
 
fsn skrev:
Vi har 5x10m gjutet valv utan några pelare eller väggar. Vardagsrum/kök på övervåningen och förråd under. Är en ganska grov dubbelarmerad 20cm platta med mycket, mycket järn och med dragjärn på dia 20mm ner i källardelen.

Jag tycker att det är en självklarhet att gå till en konstruktör med ett sådant projekt.
Du bekräftar det jag befarar.. att plattan blir tjock,tung och dyr. Ritning från en konstruktör är nog en smart ide då det kan bli ett drygt projekt att sanera källaren på 25 ton betong.
 
Mitt valv är 8cm med 15cm balkar, blev billigare att bygga än med träbjälklag ocm man ska ha golvvärme.
 
F
Enk Projektet skrev:
Mitt valv är 8cm med 15cm balkar, blev billigare att bygga än med träbjälklag ocm man ska ha golvvärme.

Är dom balkarna platsgjutna?
 
fsn skrev:
Är dom balkarna platsgjutna?
Tror det är stålbalkar han menar men...

Jag tycker att du ska fundera på att använda PEVA 45 eller Plannja CombiDeck.
Dessa är en korrigerad plåt som man gjuter rakt på, En form som sitter kvar.
Fördelen med dessa är att de kompenserar för underkantarmeringen som du hade haft på ett traditionellt valv.
Det är snabbt och enkelt att bygga, mindre armering, mindre betong, mindre formmaterial, och det går snabbt att riva. 3 st rader med bockryggar...


4,5 meter spännvidd när nog iofs lite i överkant för dessa plåtar men det går givetvis att stärka upp med kompletterande armering.
För att få större spännvidd på valvet så lägger man extra armering i (dalarna) på den korrigerade plåten.
Uppe på lägger du ett armeringsnät, förslagsvis 8150 mot sprickbildning, här får du dessutom något att naja fast golvvärmen i.

Nackdelen med dessa plåtar är väl att det blir inget vidare snyggt tak. Men eftersom det är ett garage så kanske det inte spelar så stor roll?
Annars så kan du sätta in ett undertak, mycket smidigt att dra VVS och EL i.

Vid garageporten har du två alternativ, antingen en stålbalk eller en platsgjuten betongbalk.
Här kan jag tyvärr inte hjälpa dig, då jag inte är så haj på belastningskalkyler. Men det finns säkert någon på forumet som kan hjälpa dig med detta.

Konstruktör behöver du inte, det löser leverantörerna åt dig
Skicka en skiss på dina spännvidder till Plannja eller Armat så får du kostnadsförslag, ritning på eventuell armering och hur många bockryggar du behöver.
 
Såg nu att du inte kommer att bygga något hus uppe på...
Viktigt att du ser till att de räknar till snölaster i belastningskalkylen
 
Vet du vad Plannja plåtarna kostar? Smarta produkter brukar oftast betinga ett saftigt pris. Men det är bara vad jag tror. Stålbalk tror jag inte Enk projektet använt sig av. Då tror jag mer på betongbalk
 
sökte på forumet och fick fram detta, läs andra posten:
http://www.byggahus.se/forum/stenhu...lklag-med-peva45-eller-plannja-combideck.html

Peva45: 180kr/kvm för ca ett år sedan, och texten säger inte om det är med eller utan moms.
Men i vilket fall så är de inte så dyra.
Säg 7-8 tusen för plåten,det kommer du snabbt upp i med ett traditionellt dubbelarmerat valv.
Med plåten kommer du förmodligen klara dig på en betongbil, bara där ligger det mycket pengar.
Det är inte roligt att behöva beställa en bil med 1 sista kubik, då blir det extrapris för att de kör underlass.
Armering, plyfa, reglar, bockryggar och hyran på fler stämp. det blir väldigt mycket material.
 
Enk Projektet Enk Projektet skrev:
Mitt valv är 8cm med 15cm balkar, blev billigare att bygga än med träbjälklag ocm man ska ha golvvärme.
Hej, nu 2021 ska jag göra detsamma, ett valv/mellanbjälklag över garage ca 5x8 m. Kan du förklara och dela info hur du gjorde ?
Tack på förhand
 
K Kent i Lerviken skrev:
Hej, nu 2021 ska jag göra detsamma, ett valv/mellanbjälklag över garage ca 5x8 m. Kan du förklara och dela info hur du gjorde ?
Tack på förhand
Hej ENK,

Kan du informera om hur du konstaterade melllanbjälklaget ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.