Limmade nyss min första låda och insåg att jag vet mycket lite om att limma och klockan tickar ju när det är mycket fog som ska ihop...
Hittade en bild som anger att man ska pressa upp-ner över sinkningen för att få på tryck på långa fibrer, iofs ett resonemang jag köper.
Jag hade svårt att få till det i vinkel, sinkorna var nog för tighta och när limmet svällde träet så blev det som det blev, ska man sikta på att ha en lösare fog?
Spacklade lite med lim och trädamm, när kan jag förväntas kunna slipa det?
Kan man hitta matnyttiga tips på nätet, det mesta jag läst hoppar ju över själva limningen?
Jag använde Cascos trälim för utebruk, 3337.

mvh

Johan
 
Jag brukar göra mina sinkfogar så att de går att pressa ihop med handkraft utan alltför stort besvär. Snabbt på med lim på alla ytor och tryck ihop. Knacka ihop fogen med hammare och träkloss. Kolla att lådan är vinkelrät och ställ den åt sidan för att torka. Det behövs oftast inga tvingar men ibland kan man behöva en över diagonalen för att räta upp.
/B
 
bengtn skrev:
Jag brukar göra mina sinkfogar så att de går att pressa ihop med handkraft utan alltför stort besvär. Snabbt på med lim på alla ytor och tryck ihop. Knacka ihop fogen med hammare och träkloss. Kolla att lådan är vinkelrät och ställ den åt sidan för att torka. Det behövs oftast inga tvingar men ibland kan man behöva en över diagonalen för att räta upp.
/B
Det råd jag gillat bäst är "de skall inte vara så lösa att de gå lätt att pressa ihop, men heller inte så trånga att man måste slå hårt med en hammare".

Kör med ett lim med lång öppentid, det underlättar rejält. Är du långsam, limma bara ihop tre sidor, sätt i den fjärde torrt för formens skull. Jag skulle aldrig limma utan att pressa, lim mår bra av att ligga i press, och mycket lim vi använder är inte till för att fylla ut utrymmen. Jag skulle därför sätta tvingarna inte diagonalt, utan rakt. Precis som föreslås, kolla vinklarna, och anpassa om det behövs (normalt genom att flytta tvingarna en liten aning i sidled, och genom att spänne ett eller två hörn med bra vinkelräta hållare.

--- Mats ---
 
Naturligtvis ska lim torka i press om så är möjligt men när det gäller en sinkfog är de limytor som räknas vinkelräta mot det tryck man får från tvingarna så jag tror inte de gör varken till eller ifrån. Möjligen säkrar man att lådan inte rör sig innan den torkat. Om fogen passar bra när den är torr sväller den precis lagom av limmet för att pressa ihop och bli tät. (Och man behöver inte slå hårt med hammaren)
Jag använder ofta flytande animaliskt lim (tex titebond liquid hide glue) som har lång öppentid.
/B
 
bengtn skrev:
Naturligtvis ska lim torka i press om så är möjligt men när det gäller en sinkfog är de limytor som räknas vinkelräta mot det tryck man får från tvingarna så jag tror inte de gör varken till eller ifrån. Möjligen säkrar man att lådan inte rör sig innan den torkat. Om fogen passar bra när den är torr sväller den precis lagom av limmet för att pressa ihop och bli tät. (Och man behöver inte slå hårt med hammaren)
Jag använder ofta flytande animaliskt lim (tex titebond liquid hide glue) som har lång öppentid.
/B
Jag minns ditt lim från en anna tråd, också att det gick att blöta bort vid reparationer om jag minns rätt. Själv har jag gått över till titebond III för att det har lång öppettid. Har ditt lim längre öppettid?

Apropå tving: De två ytor du räknar påverkar du inte mycket med tvingen, men det finns två ytor till som påverkas av tvingar, och hjälper de andra två, så tving är defintiivt värt det.

--- Mats ---
 
Jag använder också tb III och bedömmer öppettiden som något längre för det animaliska. Och visst kan man använda tvingar till sinkade lådor. Jag har nog i denna tråd mest tänkt på lådor med tunna (12mm eller mindre ) väggar som lätt deformeras av för tunga tvingar. En stomme i form av en sinkad lådkonstruktion skulla jag definitivt använda tvingar på.
/B
 
bengtn skrev:
Jag använder också tb III och bedömmer öppettiden som något längre för det animaliska. Och visst kan man använda tvingar till sinkade lådor. Jag har nog i denna tråd mest tänkt på lådor med tunna (12mm eller mindre ) väggar som lätt deformeras av för tunga tvingar. En stomme i form av en sinkad lådkonstruktion skulla jag definitivt använda tvingar på.
/B
Får nog skaffa det animaliska med. Du ser inga nackdelar med det?

--- Mats ---
 
Hur lång öppentid pratar vi om här, på en höft?
 
För att kunna sätta tvingarna över fogen och inte ett par cm därifrån brukar jag ha en hjälpbit med utsågningar för tapparna. Är det tunt material i delarna som sinkas ihop kan det vara klurigt at dra fogen tajt med tvingar (istället böjer man sidorna) om man inte lyckas få tvingarna över fogen. Hittade en bild på nätet som visar "hjälpbiten". Mina hjälpbitar brukar jag göra aningen större men idén är densamma.

http://www.toolsforworkingwood.com/...imagepath=/extra/images/angle/angle18_big.jpg
 
Redigerat:
Jag tror att ni pratar runt varandra. Ensån hjälpbit är bra för att kunna pressa ihop skarven åt ena hållet. Sätter man sedan en tving längs med fogen som klämmer ihop "pins"en kommer fogen att dras ihop på den andra ledden samtidigt som de ytor där fibrerna ligger på platten, vrida 90 grader mot varandra, att pressas ihop så att fogen blir stark. (Frågan är iofs hur mycket extra tryck som behövs om passformen är exakt). Till sist kan det vara bra med en stor tving på diagonalen över hela bygget för att få det hela helt rakt om det vill skeva iväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.