Jag försöker hitta en bra alround borr och har tittat runt lite på sladlösa borrar. där tykte jag att Milwaukee M18 2601-22 verkade bra, men denna var lite för dyr för min smak. Samtidigt som jag insett att jag inte har nåogt riktigt behov av en batteridriven borr/skruvdragare utan att en sladd variant skulle gå lika bra.

har någon några tips på sladdborrar med samma funktion som dessa typer av batteriborrar?
 
Läste i ett nummer av GDS (Gör det själv) från förra året att någon tillverkare hade kommit ut med en sladdansluten skruvdragare. Dock så tyckte dom att priset var väl högt i förhållande till nyttan och att den bara hade ett berättigande om man skulle dra in många och långa skruvar hela tiden.

Jag tycker att du ska överväga att ändå skaffa en batterimaskin. Du säger "allround". HUR allround? Vad ska du göra med den? Sätta upp tavlor? Bygga en altan/friggeboda/bostadshus?

DeWalt har kommit ut med en 10.8v:are som sägs vara riktigt bra. (Har inte provat den själv). Beijers har den till kampanjpris nu 999:-.
 
tanken är väll lättare arbeten. framföralt skruva i hop möbler, borra hål i väggar och enstaka mindre hemma byggen, inget stort och det alldra mesta innomhus
 
Helioz skrev:
Makita har en billig sladdad slagskruvdragare med samma design som de sladdlösa. Nackdelen är att den saknar riktig chuck och du således får köpa borr med 1/4" fäste men det finns nästan överallt idag.
[länk]
Tänk bara på att borr med sexkantfäste inte sitter fast riktigt hundra i ett bitsfäste, borret kan ricka lite grann i sidled.

Inga problem om man ska borra några hål i en planka men ska man borra med lite mer precision är chuck att föredra.

/Mats
 
Helioz skrev:
Makita har en billig sladdad slagskruvdragare med samma design som de sladdlösa. Nackdelen är att den saknar riktig chuck och du således får köpa borr med 1/4" fäste men det finns nästan överallt idag.
[länk]
Jag går ett steg längre än kolonist, köp inte något med bitsfäste som skulle kunna tänkas användas till något annat än skruva. Börja med en chuck. Sedan, nästa verktyg, kan ha bitsfäste, såvida du inte är säker på att skruva är det enda som skall göras redan med verktyg 1.

--- Mats ---
 
Du bör också fundera över om "borra hål i väggar" innefattar sten, betong eller tegel.

Dewalt brukar ha batteriborrmaskiner för en dryg tusing, de duger säkert bra för dina syften.
Bosch är helt ok också och brukar ha vettiga priser. Det finns ingen anledning att köpa en fullfjädrad proffsmaskin avsedd att gå 8h om dagen för att använda till lite hemmabruk once in a while ;)

Själv kör jag med en makita slagskruvdragare och en atlas copco batterimaskin (som tydligen sen blev milwaukee ;), men mina maskiner har hängt med ett tag och gått mycket, Atlasen är 13 år nu och still going strong. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.