silversmeden:Nej jag har ingen UPS utan bara kassa solfångare men även de kan bli dryga 120 grader en varm sommardag. Den topptemperaturen jag pratar om är när pumpen stannat inte under drift ;)

En UPS hjälper dessutom inte om pumpen är trasig eller tanken full.

Det jag pratar om är inte avlagringar det är tjära.

Man får snåla på vad man vill men fel glykol är snarare dumsnålt än något annat. Typhocoren har lång livslängd samt köpes färdigblandad så man får inte alls samma beläggningar av den som av kranvatten. Så byter man den vanliga är det ju bättre att köpa rätt från början. :rolleyes:

Kör med T rör och vanlig AV för att få ut luften.

Rigor skrev:
Kör med T rör och vanlig AV för att få ut luften.
T-rör förstår jag, men AV står för vadå?:S

apotekarnes
AV = avluftningsventil kanske?

AV = avstängingsventil

30cm upp på ett stick vid högsta punkten..

Med andra ord helt manuell avluftning

Ang Glykol:
I normalfallet är driftförhållandena nog betydligt hårdare i en bilmotor än i en solfångaranläggning...

Sen brukar man använda propylenglykol i solfångarna av "miljöskäl", den är nämligen inte så giftig som etylenglykolen man normalt har i kylsystemet på bilar. Ovan nämnda "Tycofor" är väl propylenglykol....som kan omvandlas till sockersörja när den bryts ned---geggigt...

Etylenglykol (Mack-glykol) är förutom att den är mycket billigare, även stabilare i sig (om än giftig, nån tesked räcker till att döda en katt, det är dessutom sött och drar till sig djur, 2-5ml ren etylenglykol/kg kroppsvikt är dödlig dos)...

Ganska intressant det här med glykol(propylen) i solfångarna, jag trodde att effekten skulle bli mycket sämre men det visar sig att i mitt system kanske effekten har minskat ca 15%. Min laddtemp från solfångarna låg kanske på max ca 80-85 grader förra året med bara rent vatten, i år ligger de på ca 65-70 max med ca 50% propylenglykol/vatten. Vid bra sol i ca 3 dar 50-60 grader i tankarna 2,25 kubik. Mao returen till solfångarna kyler ganska bra vilket gör att tempen inte blir jättehög-bra för glykolen överhettas inte.

På tal om UPS.

Jag bor lite illa till och har ibland strömavbrott, jag investerade i ett 100Ah batteri en växelriktare och en solcell på 12v från Jula samt ett relä, när strömen förvinner tar batteriet över driften upp till ett par dygn.

Solcellen kan med fördel bytas ut mot en underhållsladdare.

Detta är en mycket enkel och god investering om man vill slippa avfällningar som beskrivs ovan.

silversmeden skrev:
Ganska intressant det här med glykol(propylen) i solfångarna, jag trodde att effekten skulle bli mycket sämre men det visar sig att i mitt system kanske effekten har minskat ca 15%. Min laddtemp från solfångarna låg kanske på max ca 80-85 grader förra året med bara rent vatten, i år ligger de på ca 65-70 max med ca 50% propylenglykol/vatten. Vid bra sol i ca 3 dar 50-60 grader i tankarna 2,25 kubik. Mao returen till solfångarna kyler ganska bra vilket gör att tempen inte blir jättehög-bra för glykolen överhettas inte.
Jag förstår inte hur du kan få mindre effekt ur anläggningen bara för att du kör med glykol.
Borde det inte gå att kompensera för den högre viskositeten och sämre värmekapaciteten hos glykolblandningen genom att öka flödet tills du har samma temperatur ut ifrån fångarna?

Om du har samma flöde och intemperatur som förra året borde ju värmebärarens temperatur ut från fångarna bli större?

Har du funderat på det? Annars borde ju solfångarutbyte anges vid en viss standardiserad blandning av glykol/vatten...

Mvh Gordon

GordonE skrev:
Jag förstår inte hur du kan få mindre effekt ur anläggningen bara för att du kör med glykol.
Borde det inte gå att kompensera för den högre viskositeten och sämre värmekapaciteten hos glykolblandningen genom att öka flödet tills du har samma temperatur ut ifrån fångarna?

Om du har samma flöde och intemperatur som förra året borde ju värmebärarens temperatur ut från fångarna bli större?

Har du funderat på det? Annars borde ju solfångarutbyte anges vid en viss standardiserad blandning av glykol/vatten...

Mvh Gordon
1. Värmeöverföringsförmågan minskar med glykol det kan jag konstatera. Och det har väl med viskositeten att göra.
2.Flöde samma som förra året 2:an på pumpen ca 3,7 liter/min självklart kan jag sänka till 1:an ca 2.9 liter/min men då kyls mediet i solslingan och orkar inte riktigt med. 3:an ca 5 liter/min låg farmledning till solslinga hinner inte värma tillräckligt.

Det konstiga är att framledningstemperaturen har blivit lägre i solsystemet men i tankarna är det ungefär samma.... konstigt? Det har egentligen ingen större betydelse jag ska testa detta 2 år sedan ska jag nog köpa den där dyra tyfocor som alla snackar om och se, då har jag testat 3 olika medier.

Det är värmekapacitiviteten som är mindre när man har glykol i solfångaren, vatten ligger på 4,18kJ/kgK. Glykol ligger på 3,7kJ/kgK denna siffra varierar dock med temperaturen (inte jättemycket dock).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.