Funderar på detta med hemma byggd MFT och tänker på hålen ,ska man köra med 3/4 eller ska man köra med 20 mm.

Vilket är mest användbart ?

Blir där för stort spel om man använder 3/4 bench dogs i 20 mm hål ?

Det är ju ca 1 mm som skiljer ju
 
Tveklöst 3/4"! Det är väl egentligen endast ett av Festools spänndon som verkligen nyttjar hålen? Dessutom råder det väl delade meningar om hur bra det är :)

Utbudet av roliga "bänkhundar" och spänndon för 3/4" är väldigt mycket större än 20mm.
 
Nån har också testat Festools tvingar på 3/4" och sagt att det fungerar det med.
 
Mr Handyman skrev:
Nån har också testat Festools tvingar på 3/4" och sagt att det fungerar det med.
Tvingar ja, om bordet inte är för tjockt. Men inte de andra spänndonen som skruvas fast underifrån. Jag har ett antal 20 mm hål i mitt bord.

--- Mats ---
 
Min skiva är 25mm tjock och det är för tjockt för tvingarna. Löses lätt genom att köra en avrundningsfräs i hålen på undersidan.
 
Mats> har du 3/4 och 20 mm hål i din MFT?
 
Fredrik.engdahl skrev:
Mats> har du 3/4 och 20 mm hål i din MFT?
Ja, men vi skall då komma ihåg att mina hål inte är satta särskilt exakt eller jämnt.

Jag har ett antal 20 mm hål (för att klara Festools fästen med skruv underifrån, de är väldigt stabila.

Jag har ett stort antal 19 mm hål (gillar Veritas uppsjö av fästen för dessa), men har lite blandad kompott..

Hålen sitter tätt (ungefär samma avstånd som MFT, men frihand och inte särskilt exakt) på högra främre sidan av bordet, mindre tätt mot vänster sida, och betydligt färre på bortre änden av bordet.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.