E
Finns en bra tråd under här, jag dristar mig till att starta en egen med ritningar på ett hus vi kan köpa. Detta drömhus för oss som vi kan köpa nu, är borta från marknaden tillsvidare och tyvärr tillbyggt till vänster med högstrålande radonhaltig sten i 2 våningar, även innerväggarna :(:@q(;^;)p
Hur farligt det är diskuteras redan i en annan tråd, gasen går att få bort, gammastrålningen är det värre med. Bjälklagen är ok som tur är. Så jag funderar på att byta alla väggar i de 2 nyare sovrummen/"Gästrum", den gamla husdelen till höger är ok redan. Det blir 6 innerväggar, varav 2 är kaklade på ena sidan, samt 2 fönster-ytterväggar som har fasadtegel på utsidan.
Är det några större problem att ta ner kakel och fasadtegel för återanvändning?
Kakel verkar känsligare än tegel. Slår man och sågar ner väggarna sedan?

Om något ska bytas i bottenplan blir en senare fråga, möjligen innerväggar i garage och bastu.

Det finns säkert något att läsa men jag vill ha synpunkter med ritningarna.

Ytteräggar lär ta mer tid med isolering och fönster som kanske ska bytas på en gång. Och att få dit fasadteglet snyggt igen.

Utan gammastrålande väggar hade vi köpt det direkt, som vi letat efter länge och kanske aldrig hittar igen enligt våra önskemål, annars hade vi gett upp.
Vad det kan kosta tas upp i en kostnads-tråd.




Bottenplan

P5_NB.jpg

Övre plan
P5_p.jpg
 
För att få ett vettigt svar tror jag du måste vara lite tydligare med tex:

Antal meter yttervägg (bärande), höjd på denna, beklädnad (tex tegel), antal fönster, ... , önskat färdigtillstånd, ...
Antal meter bärande innervägg/icke bärande innervägg, antal öppningar mm

Editera gärna bilderna och markera vilka väggar som gäller. Fasadbilder på berörda områden och kanske även bilder invändigt med. Sen tror jag forumet ändå kommer bli begränsat till att skjuta från höften då komplexiteten i det du vill göra är rätt extrem och man måste kravla omkring på plats en bra stund för att få en uppfattning om konstruktion mm.

Personligen gissar jag (och nu snackar vi gissning!!!) att du hamnar på motsvarande nybyggnadspriser per meter yttervägg om du har tur. Att gå på ytterväggar för att byta en bakomliggande uppmurad bärande stomme är en otroligt tidsödande aktivitet. Att mura upp en ny stomme med lämpligt material kanske något snabbare. Att återanvända fasadtegel är givetvis möjligt men att anlita någon att knacka rent alla stenarna kan lätt få teglet att bli dyrare än nytt.
 
E
myrstack skrev:
För att få ett vettigt svar tror jag du måste vara lite tydligare med tex:

Antal meter yttervägg (bärande), höjd på denna, beklädnad (tex tegel), antal fönster, ... , önskat färdigtillstånd, ...
Antal meter bärande innervägg/icke bärande innervägg, antal öppningar mm

Editera gärna bilderna och markera vilka väggar som gäller. Fasadbilder på berörda områden och kanske även bilder invändigt med. Sen tror jag forumet ändå kommer bli begränsat till att skjuta från höften då komplexiteten i det du vill göra är rätt extrem och man måste kravla omkring på plats en bra stund för att få en uppfattning om konstruktion mm.

Personligen gissar jag (och nu snackar vi gissning!!!) att du hamnar på motsvarande nybyggnadspriser per meter yttervägg om du har tur. Att gå på ytterväggar för att byta en bakomliggande uppmurad bärande stomme är en otroligt tidsödande aktivitet. Att mura upp en ny stomme med lämpligt material kanske något snabbare. Att återanvända fasadtegel är givetvis möjligt men att anlita någon att knacka rent alla stenarna kan lätt få teglet att bli dyrare än nytt.
Gamla ritningen visar måtten
Enligt planskissen är det Sovrum och Gästrum till vänster, alla väggar.
Kan man ta allt inifrån istället?

Jag vet vad det kostar att bygga hus men inte bara väggar och har gjort en annan tråd om kostnader, denna skulle mer vara om teknik.

Ev. rörs inte ytterväggarna.
Det handlar om att begränsa strålningen och därmed få ner radonhalterna också.
Ritn_p_P5.jpg



image hosting
h5yjz2f8
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.