Hej! :)Vi ska bygga ett Höner(alternativ planlösning) nu i slutet av maj. Vi har valt bort bl annat deras badrum med våtrumstapet o matta och tänker lägga kakel och klinkers.
Vi har blivit upplysta om att det ska vara cc 30 istället för cc 60 som det är som standard. Ni som gjort detsamma har ni fått älvsbyhus att ändra till cc 30 eller har ni gjort det själva???
 
Hej!

Jag har nyligen flyttat in i mitt Höner och beställde också badrummet utan matta och tapet. Det behöver inte vara reglat cc 30 utan enligt branschreglerna lägger man 13 mm gipsskivor ovanpå befintliga spånskivor om det är reglat cc 60. Ett annat alternativ om man vill slippa lägga golvgips är att stifta fast ett stålnät på golvet och sedan flytspackla 15 mm ovanpå spånskivorna vilket innebär att man slipper golvgips. Jag valde själv denna lösning eftersom man då slapp gipsa samt att man ändå måste flytspackla om man ska ha golvvärme samt få till fallet.. På väggarna satte jag 13 mm gips och kaklade dessutom in garberoben vilket blev snyggt. Du behöver alltså inte ha reglat cc 30 eftersom det duger med cc 60 om man gipsar alternativt flytspacklar för motsvarande stabilitet.

Freddi
 
Hej Freddie! :)
Tack för svaret.
Kaklade du och la klinkers själv eller anlitade du någon?
 
Hej
Jag undrar om du har några bilder på ditt kaklade badrum, skulle vilja se hur det ser ut när man kaklar in garderoben.

Gabriellacoox@hotmail.com

Mvh Gabriella
 
Hej!

Jag gjorde alla förberedelser själv såsom gipsa, lägga elslingor, flytspackla, tätskikt etc och anlitade sedan en plattsättare till att endast sätta kakel och klinkers. Bifogar en bild på garderoben...

Freddi
 
  • DSC00003.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
Bifogar ytterligare en bild över badrummet. Standardbadkaret är kvar vilket ska bytas ut mot ett roligare badkar framöver...

Freddi
 
  • DSC00005.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen!

Jag kaklade även köksväggen samt la klinkers i hallen i samma veva som jag gjorde badrummet eftersom jag tyckte att det såg lite roligare ut än standard. Bifogar även bilder över kök och hall om det kan vara intressant att se hur det kan se ut...

Freddi
 
  • DSC00008_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hall...
 
  • DSC00009.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten fråga, vilket tapetnr har ni i hallen? :)
 
Härligt badrum ni har, gillade eran färgsättning. :surprised: Sen har ni fått en varm och välkommande hall. Verkligen fint. :)
 
Hej igen!

Jag har tapetnr: 8020 (borosan) i hallen och även i köket eftersom det är lättast att ha samma tapet i dessa rum eftersom de går ihop i en och samma yta i ett Höner...

/Freddi
 
Freddi! Snyggt ni har det! Är det trägolv eller plastmatta ni har i hall & kök? Vad heter badrumsinredningen med spegel & skåp, den är ju supersnygg!!

Mvh Lena
 
Hej Lena!

Det är trägolv i ek i hall och kök. Badrumsmöbeln köpte jag på K-Rauta och den heter Madrid Ek och kostar 4 995 kronor vilket jag anser vara ganska billigt. Däremot är orginalspegeln i mitten ca 2 dm längre än den spegeln som jag har eftersom jag ville ha spegeln i linje med sidoskåpen. Jag åkte till en glasmästare och bad honom skära till en ny spegel som var kortare för att få det som jag ville ha det...

Freddi
 
Tack för svaret! det var ju superbilligt pris på badr.inr.

Ska själv bygga ä-hus, hoppas att jag kan få det lika trivsamt som ni verkar ha!!

Mvh Lena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.