F
Projekterar en nergrävd pool. Siktar på nåt rektangulärt 3x6 till 4x7 meter ungefär. Området på tomten där vi skulle ha bäst utbyte av en pool har dessvärre från och till relativt hög grundvattennivå. Jag skulle kunna släppa upp kanten på poolen ca 40-50cm över omgivande mark och bygga ett trädäck runt men inte högre än så. Även om jag lyfter poolen så mycket så tror jag inte att jag är i närhetan av klara mig från grundvattnet. Har även riktigt fet lera där jag har planer för poolen, är det ett problem? Har inte direkt några planer på att påla för poolplattan. Husen runtomkring som är byggda på samma markförhållande är alla pålade.

Är grundvatten ett problem? Är leran ett problem? Dränerings är inte ekonomiskt försvarbara och skulle betyda att jag måste gräva mig över grannens tomt + en väg för att nå ett ordentligt krondike och det är inte aktuellt, en kostnad på 50-80 000kr. Att pumpa gropen under byggtiden skulle jag kunna göra men sen får man vackert acceptera att det står grundvatten gott och väl 50 cm över bottennivån på poolen.

Idéer och tips någon?
Några tips på bra och kunniga leverantörer i göteborgstrakten som jag kan bolla lite med?
 
Om poolen står med botten i vatten blir det en rejäl avkylning som du inte vill ha. Höj mer eller installera brunn och pump med automatik så poolen står torrt. Läs på ordentligt på http://www.poolforum.se/ innan du kör igång.
/Tommy
 
F
Sant med avkylningen. Hade tänkt gjuta en platta som isoleras på ovansidan med tex EPS S300 eller nåt liknande. Tänkte även satsa på välisolerade väggar med cellplast och nån form av pooltäckning och satsa på solfångare för 25-30000kr istället för en luftvärmepump. Antar att jag måste ha det relativt välisolerat för att få acceptabla badtemperaturer med solvärme?

Står det grundvatten utanför poolen så kan jag isolera hur mycket jag vill, det blir kallt ändå. Kanske skulle gräva en provgrop och kika på grundvatten nivån ett tag.

Har en backup position för poolen i en slänt där jag garanterat slipper grundvatten men den är inte lika kul, har sol betydligt senare på dagen, ingen naturlig palcering av solvämepaneler, dyrare markarbete då jag åker på ca 12 löpmeter stödmur på 1,5 meters höjd.
 
Satsa på det soligaste läget med bra tillgänglighet från huset. Många anser att isolering av poolbotten inte lönar sig då större delen av avkylningen sker uppåt (förutsatt att poolen inte står i grundvattnet). Jag rekommenderar skjutbart pooltak på räls med kanalplast för uppvärmning och isolering. Förbered för värmepump men vänta med installation till du ser att den behövs. Många är nöjda med uppvärmning från endast pooltak. Solfångarna ger ingen värme när den behövs som bäst.

Jag kör nu första säsongen med pooltak så erfarenheten av taket är högst begränsad men stämmer väl med vad många skrivit på poolforum. Inatt hade vi 9,6 grader C som lägst men poolen håller ändå 27,5 C. Från 7:e till 10:e Juli höll poolen 29-30 grader med bara solen som värmekälla. Utan pooltaket men med flytande solfilm (isolerande luftkuddar) nådde vi som mest 28 C under några få dagar per sommar men oftast gick det inte över 26 C och sjönk snabbt till 20-22 grader efter några kalla nätter.

Med pooltak eller ett tättslutande överdrag slipper du städa så mycket men har du inte mycket träd i grannskapet så är kanske inte det något problem. Med pooltak badar man även i kallt och blåsigt väder. Idag på fm hade vi 20 C och snålblåst men under taket var det 32 C i luften. Med pooltak är vintertäckningen klar utan extra arbetsinsats. De flesta överdrag kräver poolplåtar som vintertäckning. Jag inser att jag börjar låta som en försäljare av pooltak men jag har bara erfarenhet av att vara poolägare i 6 somrar utan pooltak. Troligen kommer vi att komplettera med en värmepump trots pooltaket för 28-30 grader i vattnet verkar vara beroendeframkallande.

Du får nog fler svar om du skriver i poolforum.

/Tommy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.