E
Jag såg att Roger Akelius hade en:
Poolen sträcker sig ut pá solterrassen, under ett tak, som gár att öppna.
Och en skymtade till i en TVserie. Hur kan man göra en sådan?
 
Det finns lite olika alternativ beroende på klimat och budget.

T.ex skjutbart pooltak av lite högre modell med isolerglas som monteras mot husväggen. Själva poolen bör byggas ordentligt isolerad. På så sätt blir poolen delvis inbyggt i uterum och delvis öppningsbart med pooltaket. Det kommer dock att dra mer ström för uppvärmning och avfuktning än en vanlig inomhuspool med övertäckning.

Ett annat alternativ för att få utekontakt är att ha ett glasat parti som kan öppnas vid en del av poolen, där kan man ha ett gödstek också.
 
E
Nästan som här då http://postimage.org/image/1wffqfxz8/
Jag tänker mig en pool ut med en välisolerad lucka.
I Florida har de ofta överbyggnad som ser väldigt hett ut, har du sett det?
 
Gjorde en snabbskiss i Sketchup för att illustrera. Över den bortre änden med trappan finns ett sluttande glastak, sedan finns det längs halva poolen öppningsbara glaspartier runt tre sidor.
 
  • poolhus_vy2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Cabriolet mao som antagligen kan vara annat än glastak. Ovanstående vi kan köpa har nästan utekänsla men verkar dyrt på vintern. Stor plan tomt på baksidan kan ha utepool också, det är maxat :) Det jag funderade på är en utepool som går in i huset, så man stänger av halva på vintern med en lucka.
 
Egnahemsägare skrev:
Cabriolet mao som antagligen kan vara annat än glastak. Ovanstående vi kan köpa har nästan utekänsla men verkar dyrt på vintern. Stor plan tomt på baksidan kan ha utepool också, det är maxat :) Det jag funderade på är en utepool som går in i huset, så man stänger av halva på vintern med en lucka.
Isolerglas hjälper till, men visst kommer det att kosta även om man satsar på riktigt bra U-värden. Att stänga delar av en pool tror jag blir svårt att göra på ett bra sätt. Har dock sett exempel på sådana lösningar i Schweiz och i USA. Det torde dock inte ha funnits några ekonomiska hinder i de byggena.

Experium i Sälen har en rätt intressant lösning, men det är samma där, energiförlusten och avdunstningen är massiv.
 
E
Har man en glasad flygel behöver inte taket vara det, för altaner har jag för mig att det finns skjut-tak. Billigast är nog ändå att ha en inne och en ute.
Tyvärr har nästan alla trevliga hus överskott på radon, varom jag har andra trådar.Folk med pengar byggde stenhus och fick radon på köpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.