Hur är det NX1V, är den halogenfri? Gamla EKKJ av PVC brinner ju bra men den har funnits så länge och förlagts överallt så den är defacto godkänd inne.
När det nu kommer en helt ny typ av kabel så är det dagens regler och värderingar som gäller och sprider då kabeln otäcka brandgaser så får den då inte förläggas där en brand kan orsaka otäcka brandgaser.

En spekulation, Protte
 
PEXen är halogenfri, inte PVCn (yttermanteln). En N1XV är samma sak som en EXK fast godkänd för högre spänning och markförläggning etc..
Den halogenfria N1XVn kallas N1XZ1 http://www.draka.se/Default.aspx?tabid=72&productid=74220 vad jag vet.. Har dock aldrig använt den.
Annars har du ju EXQJ som nämnts tidigare.

N1XE är halogenfri, men inte tillåten inomhus då den inte har brandspridningsklass.
 
Redigerat:
Slugge skrev:
PEXen är halogenfri, inte PVCn (yttermanteln). En N1XV är samma sak som en EXK fast godkänd för högre spänning och markförläggning etc..
Den halogenfria N1XVn kallas N1XZ1 [länk] vad jag vet.. Har dock aldrig använt den.
Hmm, är den grön?

//Patrik
 
Slugge skrev:
[länk] Som du ser i tabellen rekommenderas N1XV inte inomhus av kabeltillverkaren medan dess skärmade motsvarigheter gör det.
Tack, det var en intressant och användbar tabell. Av någon anledning är N1XV uppenbarligen godkänd men inte rekommenderad inomhus. Var det den här artikeln du syftade på?

Utifrån den artikeln förstår jag fortfarande inte varför den skulle vara mindre lämplig än EKK/EXK (som i och för sig inte finns i 6mm2-utförande). N1XV är dessutom billigare i 1,5- och 2,5-dimensioner än EKK/EXK från vissa nätleverantörer (men jag vet inte hur prisbilden är från grossisterna) och eftersom den tål mer skulle den kunna vara ett attraktivt alternativ där utseendet inte spelar någon roll.

(Nu lutar det ändå åt att vi använder EKKJ, eftersom vi fått en bit begagnad sådan. Måste bara inspektera och kontrollmäta först så vi vet att den är oskadd. Vill inte vara dumsnåla, men om vi inte måste köpa kabel för 600 spänn så låter vi gärna bli.)
 
Patrik_Hed skrev:
Hmm, är den grön?

//Patrik
Ser så ut Patrik, hade varit kul att jobba med den nån dag.. :)
Nu har jag lyckats hitta artikeln där kabeltillverkaren Nexans skriver om att markkabeln N1XV inte rekommenderas förläggas inomhus mer än nödvändigt: http://www.nexans.se/eservice/navig...on.nx?publicationId=-2107&navigationId=167350 Man kan även se att kabeltillverkaren Ericsson anger att det primärt är en markkabel: http://www.ericsson.com/ourportfoli...les?nav=fgb_101_275|fgb_101_271|2-fgb_101_271
Vad kan det då vara kabeltillverkarna är rädda ska hända om man klamrar N1XV-kabeln inomhus?
Som vi skrivit tidigare är det inget annat än en svart EXK med skillnaden att den är godkänd för markförläggning, 90° kontinuerlig drifttemperatur, godkänd upp till 1000 V samt finns i grövre dimensioner.
Jämfört med en EKKJ är skillnaden PEX-isolerade ledare samt den koncentriska skärmen som både ökar personsäkerheten samt minskar elektriska fält vilket gör den godkänd då EMC-krav ställs.

Kan det vara att de inte vill se 240 mm² (eller 6 mm² med för den delen) oskärmade kablar klamrade inomhus då dessa kan kännas läskigt att bara ha 2 lager plast mellan de stora effekter som kan färdas i dessa, så skyddar de hellre sig själva och kallar den markkabel. Får fråga dem vid tillfälle...
 
Redigerat:
Dom kanske inte själva riktigt vet... Kabeln är konstruerad och provad för markförläggning. Konstruktörerna kanske inte tänkte på användning inomhus, utan det bara råkade bli så då den specmässigt passade in. Det kan finnas någon hake med användning inomhus som inte framgår av datat. Troligen är det dock ingenting av oroa sig över.

Brand ska den hantera lika bra som PVC-kablar och halogenfria kablar, men det kanske finns en lite skillnad där. PEX brinner ju av sig själv medan PVC är självslocknande. Med tillsatser ska dom dock vara likvärdiga då både N1XV och t.ex EKRK har brandklass F2, men dom kanske ligger på gränsen, åt varsitt håll.
 
H Henke O skrev:
Man bör skarva med samma typ av kabel som redan används. Man måste ha samma area iaf.
Sen är nog krympskarv billigast snyggast och smidigast.

Mvh
Henke
Visst skarvar man olika areor, görs varje dag på året vill jag påstå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.