Måste kitta om några fönster på huset, åtta för att vara exakt. Nu har jag några funderingar innan jag sätter igång. HAr förstått att jag måste olja in trät innan så inte trät suger ur kittet. Tänkte sedan använda mig att kitt på tub. De flesta kitten har ju en härdningstid på 3-4 dagar ibland mer. När jag har oljat och kittat mina fönster, kan jag hänga dem på plats direkt, eller måste de ligga plant och härda?

Alla tips välkomnas!!!
 
Nej men glöm inte en tunn sträng mellan fönstret och glaset så skallras det mindre.
Stiften kan spräcka glaset om du inte sätter dom parabelns med glaset in i trä.
När du gör hörnen runda dom så att vattnet rinner av
Måla sedan en liten bit ut på glaset låt torka och skrapa med rakblad i en speciell hållare.
Använd hellst linoljefärg i tunna skikt
 
Om du köper byggmax kitt på tub använd inte det första kittet som kommer ut. det är kletigt och fungerar inte men resten var ok. Billigt och superenkelt att använda men hur det håller i längden vet jag inte.
 
byggarätt skrev:
Måla sedan en liten bit ut på glaset låt torka och skrapa med rakblad i en speciell hållare.
Håller med om att man naturligtvis ska måla någon milimeter ut på glaset för att skydda kittet och få en tät "fog".

Jag tror dock att det är bra om man målar rätt direkt och minimerar skrapandet i efterhand. Inbillar mig att det är lätt att skada färglagret och få en "kant", som på sikt kan samla vatten och släppa. Är jag petig i överkant?
 
hur länge måste inoljningen torla innan man kan kitta, eller kan jag gå på direkt?
 
Hej...

Tycker inte du ska använda linoljekitt.
Detta kitt spricker lätt och följer inte glasets rörelser..
Jag rekomenderar att du grundar som vanligt och sen använder antingen Tremco Mono eller Soudal Silirub.
Monon är llite jobbigare att jobba med men det blir mer likt "gameldags kitt", soudalen är lätt att jobba med och enkel att rätta till om det blir fel..
Den stora fördelen med dessa är att dom inte blir hårda och därmed alltid håller tätt mellan glas och kitt som annars vara där problemen börjar..
Samt att dom aldrig spricker..

Lycka till......
 
Jag kittade om 10 fönster för två år sen.
Var nere hos glasmästaren och han fixade en burk med kittet de använder, väldigt smidigt att arbeta med.
20 spänn kostade det och räckte till alla fönster (med spröjs)

/Micke
 
Jag läste att det är bra att stryka alla kittfalsar med shellack. Då skyddas kittet bättre mot uttorkning. Så det gjorde jag när jag kittade om lite förra sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.