Hej allesammans är väldigt ny inom renovering och har fått för mig att renovera denna lokal till en lägenhet. Är lite av en tidsoptimist och hade hoppats kunna göra detta på ca 5 månader på halvtid.

Det behövs sättas in en dusch eftersom det bara finns en vanlig WC, kök, måla väggar byta golv. Dra om ventilationer, el och vattenrör (detta gör jag inte själv)


Är jag ute och cyklar helt, hur lång tid kan detta tänkas ta och har jag tagit mig vatten över huvudet då jag är ny inom bygg?


56201113457AMa531.jpg

b8201113602AMc86b.jpg
 
Är lokalen verkligen godkänd som bostad? Med tanke på ventilationen ser det ut som kontor... Kolla med fastighetsägaren först vad du får göra. Man får inte bo i kontorslokaler.
 
Ja det är ett kontor i dagsläget, ja jag har fått godkänt. Vad tror ni om mina frågor?
 
Lägga golv går fort, likaså att måla om underlaget är schysst. Slänga upp några skåp till ett kök går också fort. Sätta kakel, fixa bänkskiva, bygga nytt undertak tar mer tid.


Vad som tar tid är om du behöver bygga om badrummet rejält med nytt fall, nya avlopp och liknande. Likaså tar det tid och är bökigt att dra om avlopp och vatten till kök.

Största problemet är att du kan inte sätta igång och lägga golv, måla och bygga kök förens all ventilation, avlopp, badrum och el är fixat. Har du några bra kontakter inom området som kan sätta igång direkt eller kommer du behöva börja leta hantverkare, ta in offerter och liknande?


Räkna med att du kommer behöva köpa en massa målarsaker, sänksåg, kapsåg, sticksåg, skruvdragare, borrmaskin och en jäkla massa andra verktyg. Snåla för guds skull inte om du vill ha ett bra resultat och att det skall gå snabbt.


Är det rimligt att fixa det på 5 månader? Ja, kan du få lite hjälp av familj/kompis etc. så är det nog inte omöjligt med det är helt klart en tajt tidsplan. Räkna med att något moment du inte kunde tänka dig kommer ta sjukt lång tid. Och räkna med att du kommer bli rätt trött på skiten efter ett tag, det sliter både på kroppen och knoppen att jobba hårt med renovering.
 
Tack för ett bra svar Dr Fozz!

Köket, bänkskivor, kakel är inga problem då jag har många vänner inom området. Antar väll att jag måste få leja någon för att fixa brunnen.

Ventilationen, brunn, ev el till kök och dra vatten, avlopp är det som oroar mig, om jag måste leja något för att utfärda dessa vad kan det tänkas kosta?

Tanken är ju trots allt att jag vill kunna göra mig en hacka på det.
 
Börja med att lägga upp nuvarande planlösning och tänkt planlösning med så mycket detaljer som möjligt så kan du få ett mer detaljerat svar, just nu så går det inte att säga om det kommer gå på 20' eller 200'.

T.ex. dra 2 m avlopp under kökskåp till befintligt avlopp, det kostar några hundra kronor och är lätt att göra själv. Bila upp golv för att dra avlopp, det är förbaskat dyrt och krångligt.

Vad ligger t.ex. under undertaket, skall du behålla det eller sätta upp ett helt nytt innertak eller...?
 
Problemet är att du ska ha dit rörmokare, elektriker, plattsättare etc i rätt ordning. Om du inte har speciella förmågor så kan väntetiden på var hantverkare vara flera månader. Glöm inte heller att av dina fem månader är en redan borta; semestern börjar ju nu.
 
Dr Fozz skrev:
Räkna med att du kommer behöva köpa en massa målarsaker, sänksåg, kapsåg, sticksåg, skruvdragare, borrmaskin och en jäkla massa andra verktyg.
Jag har hört talas om en som renoverat utan att äga en sänksåg. ;) Fast det klart, han var nog inte medlem på detta forum...:rolleyes:

Skämt åsido, det klart det behövs en del verktyg men att man behöver köpa sänksåg för en renovering tycker jag är att ta i lite.
 
Kanske inte framgått tidigare, men jag är spekulant på lokalen och först idag har jag sett den på riktigt. Blev allt lite besviken på WC:n den var fruktansvärt liten och kanske blir det ett jätteprojekt att sätta in en dusch. Jag måste slå ut väggar och sätta in nya, se bifogade bilder och säg vad ni tycker?

Mitt andra bekymmer är taket och ventilationerna, här får jag bygga över något snyggt.

Det positiva var att det redan finns ett litet kök med vatten och el, dock inte på det ställe jag önskat mig. Se på bilder och säg vad ni tror?


3a3201115624P6939.jpg
6f3201115645P61fa.jpg
473201115702Pc7ce.jpg
d13201115724Ped97.jpg
 
MrS skrev:
Blev allt lite besviken på WC:n den var fruktansvärt liten och kanske blir det ett jätteprojekt att sätta in en dusch. Jag måste slå ut väggar och sätta in nya, se bifogade bilder och säg vad ni tycker?
Att flytta eller sätta upp icke bärande innerväggar behöver inte vara något jätteprojekt. Däremot verkar du ha en "slitz" mellan toa och tvättställ där du möjligen/troligen har avloppsstammar. Sånt är antagligen rätt svårt att flytta, vilket du bör tänka på om du börjar fundera på planlösningen.
 
Mikael_L
MrS skrev:
Kanske inte framgått tidigare, men jag är spekulant på lokalen och först idag har jag sett den på riktigt. Blev allt lite besviken på WC:n den var fruktansvärt liten och kanske blir det ett jätteprojekt att sätta in en dusch. Jag måste slå ut väggar och sätta in nya,
Jodå, med största sannolikhet.

För bytet mellan kontorslokal till bostad är bygglovskrävande.
Och då måste hela bostaden klara dagens gällande tillgänglighetskrav.
Det minsta godkända toa/dusch-utrymmet är i princip 1,7 x 1,9 meter stort.

Alla dörröppningar ska klara rullstol.
Kök ska rymma rullstol.
Ett sovrum eller en avskiljbar del ska finnas som sovplats.

Sen tillkommer bygglovsavgifter och kostnad för KA och ev byggfelsförsäkring och färdigställandeförsäkring.
Försäkringarna är jag osäker på, när det gäller lokal i flerfamiljshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.