Efter att jag ångat ner tapeterna i den lägenhet jag köpt (byggd 48 och tapeterna är sen 68) så märkte jag att tapet började släppa och flagna av en aning i kanterna. Jag har skrapat bort en bit på det som mer eller mindre lossna av sig själv (ca 10-20cm in) men nu verkar det sitta.

Dock osäker på om jag ska skrapa ner resten utav det? har provat blöta det och dra med en trasa, det färgar inte av så är nog inte limfärg. Det går att skrapa bort även det som inte verkar sitta löst så man kommer in till putsen, men det är en del jobb med en färgskrapa.

Bör man få bort alltihop, grundmåla och sen måla, eller vad rekommenderas..?

syns inte jättebra på bilden tyvärr, ska försöka ta en bättre.
 
  • DSC_0046.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Provade att spraya på vatten igår, och till min glädje går det lätt att skrapa ner med en spackel :)

är dock lite osäker på det underliggande (det som gulnat på bilden av vattensprutan), kan det vara så väl att det är putslagret (fingrarna blir kritade av det) så jag slipper skaffa mig svindyr spärrfärg för att måla när resten är nedskrapat?
 
På ditt putsade tak bör du använda microlite. Det är en väv som "tapetseras" i taket. Då håller den mot sprickor och genomfärgningar. Spackla och måla sedan sen som vanligt.
 
Niclas Jonsson skrev:
På ditt putsade tak bör du använda microlite. Det är en väv som "tapetseras" i taket. Då håller den mot sprickor och genomfärgningar. Spackla och måla sedan sen som vanligt.
Låter som en bra idé, tanken har snurrat runt lite innan!

Lite osäker på vad vi behöver göra utöver att dra ner limfärgen och sandpappra/snygga till, var i en färghandel i veckan och där rekommendera de att man målade med spärrfärg, känns dock saftigt med över 1200kr/10L :S

Räcker det med microlit, sen på med ett lass vävlim till och sen vanlig takfärg måntro? Taket som det då sätts på är puts.
 
Gå på sprickorna, skrapa och spackla i. Slita lätt.

Sätt microliten, kant i kant.

Spackla, riktigt tunt.

Spackla tunt igen.

Slipa.

Måla 2 ggr.

Klart!
 
Tog den hårda vägen och skrapade ner all limfärg, därefter tog jag mig an taket med en bilsvamp samt vatten och skrubbade bort lim/färg vad det nu var som satt på putsen + ytterligare en vända med svampen för att få bort mer av det vita kritaktiga stoftet...

Bör man fortfarande sätta microlit fast man fått ner det till putsen ?
 
Microliten gör att putsen inte spricker. Har du mycket sprickor i övriga tak i huset? Då hade jag microlitat.

Om det var limfärg så har du gjort rätt, den ska tvättas bort.
 
Niclas Jonsson skrev:
Microliten gör att putsen inte spricker. Har du mycket sprickor i övriga tak i huset? Då hade jag microlitat.

Om det var limfärg så har du gjort rätt, den ska tvättas bort.
I det taket (hall+sovrum) som jag tvättat ner så finns det inga sprickor, bara en och annan reva/hål här och där.

i vardagsrummet och köket däremot så är det antagligen målat med plastfärg eller nånting annat än limfärg, för det går inte att tvätta ner, och det går knappt att skrapa bort med färgskrapa. Och i v-rummet är det en och annan spricka.

Så där gissar jag det kan va läge att knacka rent sprickorna, spackla det som behövs och microlita?
 
Har skrubbat tak och väggar i köket med målartvätt idag, så passade på att ta någon bild på taket i köket.

Det verkar va målat med nån form av oljefärg på putsen, för varken vatten eller målartvätten biter på den. Den har dock blivit gråaktig i ett hörn där det även släppt en del så man ser ett gulaktigt underskikt, dock är det inte putsen verkar det som.

Jag kan knappt göra märken i det ens med färgskrapa, ska man satsa på att spackla de ställe det släppt på, och sen måla med vanlig takfärg?
 
  • DSC_0060.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0061.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Takbekymmerna fortsätter, står nu i valet och kvalet om man ska behöva hacka ner hela vardagsrumstaket..

Det verkar mestadels släppa i kanterna runtomkring (troligen efter misshandel iform av tapetångare+hack med spackel), och ett fåtal ställen som troligen är från sättningar i huset (bilden nedan).

Färgen som är målad går att riva ner med spackel, och även knäcka loss med naglar, men den verkar ändå sitta rätt ok. Ska man ta det säkra före det osäkra och dra ner hela skiten, eller måla med patenteringsfärg där det släppt och vanlig takfärg på resten ?
 
  • IMG_20110903_121130.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.