Hej!

Håller just nu på att måla huset med en vit akrylat-täckfärg och undrar om jag kan använda samma färg till fönsterkam och fönster? Det finns ju speciell "fönsterfärg" men kan jag spara in de pengarna och köra på med samma färg som till husets träfasad?

Vilken sorts pensel rekommenderas till att måla snickerier och fönsterkarmar? Man vill gärna ha en jämn och fin yta då träet är slipat och inte så ruggigt som en fasad.


Steve - målaramatör
 
Det ligger mycket jobb i fönsterrenovering. Jag skulle inte ta någon snål genväg där, utan använda den färg som tillverkaren rekomenderar.

Har dock själv undrat vad det är för skillnad på "vanlig" fasadfärg och fönsterfärg om det är samma baskomponenter. Den senare torkar tydligen snabbare och flyter eventuellt ut bättre eftersom det är viktigare på fönster än på fasad att få tunna lager. Det senare är dock bara min gissning.

För pensel till fönster/karm är det anstrykare som gäller, gärna oval. Syntetborst funkar till akrylat/vattenbaserat.

/A
 
Hej!

Ber om ursäkt, skrev inte i min post hur gaml fönstren är. De är bara 7 år men har tydligen bara målats en gång, inte speciellt bra dessutom så det är mörkt och grått. Nu har jag tvättat fönstren så de är klara för strykning. Det rör sig alltså inte om en renovering av 40 år gamla fönster med 4 lager oljefärg etc :)

Jag kommer att välja vanlig fönsterfärg, typ akrylat, stryka ett lager med grundoljefärg (har en klick kvar) och därefter toppstrykning med akrylatfärgen.

Det blir säkert bra, tack för tipsen.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.