Ja, det är frågan?

Hus byggt -75 med kallvind. Nuvarande isolering är 200mm och funderar på att lägga minst lika mycket till. Anledningen är att vi behöver stuva in saker på vinden, märkligt men hur många kvm man än har så finns det inte tillräckligt med förvaringsutrymme. Tilläggsisolerar vi inte nu, så kommer det aldrig bli gjort är jag rätt säker på. Men frågan är om man vågar, jag tänker främst på risken för fukt. Huset värms med bergvärme och innan dess så var det direktverkande el så det finns ingen murstock som bidrar med värme upp till vinden.

Vad tror ni? Biter jag mig i svansen?
 
Jag tror att rätt fundering är: ska jag lägga på totalt 60cm eller nöja mig med 40cm, inte om du ska skippa isolering helt och hållet.

Lagom är bäst.
 
Så du tror inte det är någon risk för att det blir fukt på vinden? :)
 
Risk? Det är snarare garanterat att du får problem. Så frågan är ju hur mycket du kan lägga på utan att få problem. Att låta bli helt verkar dumt men av andra skäl. :)
 
MathiasS skrev:
Risk? Det är snarare garanterat att du får problem.
Det var ju spännande... :D Om det är nästan garanterat att få problem så är jag ju tveksam till att göra det då besparingen ligger i storleksordningen 1000 kr/året....
 
Inga fler med tankar och gärna lite erfarenhet kring detta. Hur mycket isolering ligger det tex i ett modernt hus och är riskerna lika stora för fukt där?
 
Du kan ju prova andra material än mineral om du vill åtminstone minska risken för fukt. Träfiber eller återvunnet papper. Båda kan hantera fukt i viss mån. I värsta fall får du kanske installera ngn slags avfuktare. Men då lär du inte vara tjänt av att ha vinden proppad med prylar.
 
Nej, och dessutom så lär ju en besparing ätas upp rätt fort om man ska köpa en avfuktare som ska stå och snurra. Att köra med icke organisk isolering låter lurigt. Är det inte risk att det möglar i den? Man ska väl heller inte blanda mineral och icke-mineral?
 
Lånar tråden då jag har ett torp som används året runt, det var jord och spån på vinden förr, den är borta nu!

Lägga fuktspärren nerifrån hade varit idealiskt men funkar inte då taket redan sitter där, jag har lagt den på vinden mellan och över bjälklaget och funderar nu på isoleringen tänkte börja med 20cm, det är höjden på bjälkarna, kör så ett år och ser om det är värt att kanske lägga ett lager till.

Ska man lägga vindpapp ovanpå isoleringen när man är klar?

Ska jag skära upp fuktspärren vid bjälkarna? blir ju dumt om man ska lägga på ett lager till, tror jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.