Hur ska jag lära mig att bredspackla vägg, som enl "alla" är det bästa alternativet innan tapetsering?
I huset finns både gamla väggar med fiskbensmönstrad gammal vävtapet, nybyggda väggar varav vissa har insida av gips och andra med osb-skiva.

Kan man måla direkt på osbskivan och vilken färg ska då användas?

:S:S


Tacksam för alla tips!:D
 
Redigerat av moderator:
Måla på OSB blir inge bra.
 
Övning ger färdighet. I början blir man ju jä****t bra på att slipa också... Alternativt kan du montera renoveringsgips över det hela. Snabbt och enkelt. Bara skarvar och ev skruvskallar att spackla då.
 
Tack - jag antar att du menar skivan som är 6 mm tjock (vad jag lär mig va!?) :)
 
kan åxå sättas sån där tapet som är mot väv,kommer inte ihåg vad den heter men färghandlaren vet
 
jag brukargora sa har,

en spackelspade i var hand en bredare 25/30cm som jag for ut pa vaggen med och en lite smalare 20/25cm som jag graver upp spackel mer ur hinken

lagg pa relativt mycket spackel pa den spade som du ska dra ut med pa vaggen

jag borjar alltid nerifran golvet, i ett horn eller en mot ett dorrfoder

arbetar i relativt stora rorelser nar jag lagger ut spacklet

ar man duktig blir det mindre att slipa och vise versa, ev kanter som blir kan man dra av nar det har borjat att stelna lite

p.s skriver pa ett tangentbord utan aao
 
Tack till er som svarat på det här gamla inlägget. Stoppade huvudet i sanden och lät det vara! Stugan obeboelig även denna sommar! Fullständigt kaos med gamla o nya grejor överallt i det pyttelilla huset. Samt reparationsmaterial mm. Har dock nu i höst försökt mig på att bredspackla väggen med osb-skivan samt gipsväggarna. Det var verkligen jättesvårt och jag har fått ta en vägg då och då. Slipat och spacklat igen.... Min kropp är inte gjord för sånt här jobb, men till slut blev det klart och i helgen som var tapetserades rummet.Trots lite skavanker här och där (kommer inte att synas bakom garderober mm) så är jag riktigt nöjd!
 
nybyggd skrev:
kan åxå sättas sån där tapet som är mot väv,kommer inte ihåg vad den heter men färghandlaren vet
Genvägen och/eller cover up kallas dom finns på rusta och jem & fix för en billigare peng.
Täcker väldigt bra på ojämna väggar.
har räddat mig några gånger i huset :D
 
Lessthan skrev:
Genvägen och/eller cover up kallas dom finns på rusta och jem & fix för en billigare peng.
Täcker väldigt bra på ojämna väggar.
har räddat mig några gånger i huset :D
Själv körde jag med "Easy Cover" först (K-rauta bl.a.). Den är glasfiberarmerad och tokstyv, helt omöjlig att vika i hörn så man får kapa. Fast den täcker grymt bra. Sen upptäckte jag "Konkret" (Colorama) som är betydigt mjukare och går att vika runt hörn, speciellt bra om man har utåtgående hörn. Täcker inte lika bra som Easy Cover men funkar om man skrapspacklar lite först.

Verkar finnas några varianter på de här "renoveringstapeterna" och de har räddat mig ett antal ggr också :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.