Vi delar ett förråd med svart plåttak med vår granne. Den vänstra delen av taket är grannens och till höger om "skorstenen" är vår del. Förråden är skilda åt med isolerad vägg men delar alltså taket.

Jag har bott här i över 10 år och taket och sett fint ut. Men plötsligt under sista året så har det börjat se ut som på bilderna, och det är mycket kraftigare på hans sida än på vår.

Någon som kan förklara detta fenomen?
Jag antar att det inte finns så mycket att göra åt när det väl gått så här långt. Blir nog till att riva bort detta och lägga på vanlig papp en dag istället.
 
  • tak1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tak2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tak3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara färgen som släppt. Och att dömma av bilden ser det ut som plastisol. En målningsbehandling är vad som behövs. Om det inte finns rosthål, som inte syns på bilderna. Är det plastisolbelagd plåt så kan den inte vara för gammal och bör hålla i många, många år till. Däremot har du tyvärr begått en dödsynd genom att skruva synligt genom ett falsat plåttak. Ok, det borde inte läcka med tätbricka, men ändå ajabaja...
 
Ja att färgen släppt är ganska klart, men varför den plötsligt börjat göra det i så hög grad undrar jag.

Visst kan jag skrapa bort all gammal färg och måla nytt, men frågan är hur bra det blir.

Nåväl.
Skruvarna genom plåten är inget snyggt, nej. Men jag tror inte det är i själva skruvarna det läcker, utan jag är ganska säker på att vattnet drar sig upp mellan plåttaket och falsen på hängrännan och på så sätt letar sig in. Var egentligen dömt att misslyckas redan från början men dum som man är ibland så provade vi ändå...
 
Plastisolen fungerar så. När den börjar släppa (vilket bara är en tidsfråga) så släpper den i stora "plastlöv". En dålig "beläggning". Den släpper först där solen har lyst som mest. Men taket är inte i närheten av slut bara för det. Det är som att du skulle panela om huset varje 10-15 år istället för att måla fasaden. Om taket inte är målat tidigare är det kanske 10-20 år gammalt och bör därmed hålla minst 20-30 år till. Med rätt behandling. Angående din hängränne-problematik har jag inget att tillföra från det lilla man vet. Men visst. Gör du om allt så se till att det blir bra. Men att byta från ett falsat plåttak till papp, bara för att lacken har släppt känns dumt.
 
Har för mig att plastisolen hade någon instruktion om att den skulle målas var tionde år för att behålla mjukgörarna, för precis som du säger frebbe så är det solen som drar ut mjukgörarna och färgen släpper.

vet inte om den nya plåten (hardcoat) har samma problem, men tror inte det.
 
Tack för värdefulla kommentarer.

Jag har ingen ambition att lägga om taket i onödan, skall ändå sälja det här huset om inte alltför många år. Men jag måste hitta ett sätt att ta bort all gammal plastisol, kanske högtryckstvätt skulle gå bra genom att spruta under färgen, borde funka nu när den har börjat släppa.
Själva ommålningen handlar väl bara om att gå och köpa rätt produkter för ändamålet, kan inte vara så svårt.
 
Martinradbo, jag känner igen det där från ett platt garagetak jag hade 1998 - 2010.

Något år efter vi köpte huset (med tillhörande garage förstås) började taket flaga.

Vi väntade några år tills 98% av plastbeläggningen hade lossnat.
Plåten är galvaniserad och står bra emot rost utan plasten.

Då var det lätt att skrapa/pilla bort resten och måla om med plåtfärg.
Sen höll det sig snyggt.

Byggmaterialbranchen experimenterar hela tiden med nya lösningar för att öka vinsten.
Långt ifrån alla klarar verklighetens långtidstest!
 
Vi har ett garage som har plåt med plastisol(roligt namn när det är det den inte tål - plast i sol) och vi skrapade och ryckte bort det som satt löst och sen ruggade upp ytan och målade med en plåtfärg från Beckers.
Jag vet inte om den färgen lämpar sig till tak men har sett andra färger där det står att det är till plåttak på t.ex Bauhaus.
 
Jobbar med att måla plåttak (bla). Hyr en högtryck, och köp en takfärg. Det gör du lätt på en dag eller två. (måla och tvätta). Men ta tag i det innan det börjar rosta. Den färg som inte lossnar med högtrycken kan du gott låta sitta kvar med gott samvete.
 
  • Gilla
MrsBlaise
  • Laddar…
Kattvovven skrev:
Jobbar med att måla plåttak (bla). Hyr en högtryck, och köp en takfärg. Det gör du lätt på en dag eller två. (måla och tvätta). Men ta tag i det innan det börjar rosta. Den färg som inte lossnar med högtrycken kan du gott låta sitta kvar med gott samvete.
Har du förslag på en bra plåtfärg? Som funkar både att måla över gammal plastisol med liksom att fästa på den ibland rena plåten. Är det bara att köra på eller kör man med nån grundfärg först?
 
Att det flagar beror på att förr hade man 1,5 my i tjocklek på färgen, vilket var för tjockt. Idag har man 0,75 my tjockt lager färg.
 
verktygsgurun skrev:
Att det flagar beror på att förr hade man 1,5 my i tjocklek på färgen, vilket var för tjockt. Idag har man 0,75 my tjockt lager färg.
Är ju inte riktigt hela sanningen. Plastisolen var på tak oftast ännu tjockare, plannjas plåt var t.ex. 180 um, men det är en helt annan typ av färg (plastisol, pvc) än dagens polyesterbaserade färger. En av de främsta fördelarna med plastisolen var just att den gick att applicera tjocka skikt. Dagens plåt har oftast 50 um tjock färgbeläggning. Men som sagt var, med helt andra egenskaper.


Finns/fanns? speciella plastisol-stoppers förut som man lade på först innan målningen, men det är kanske overkill på ett förråd. Skrapa, högtryckstvätta och se till att få bort allt löst. Måla sedan med grundfärg och sedan täckfärg. Ev släpper lite med när du målar, ev släpper ännu lite mer efter några år. Men det får du väl ta då, om du bor kvar.

Pentur från liwa gruppen är ett bra system, men de finns nog bara i stockholm.
 
Om det är fritt från skador, alltså repor ifrån tex. snöskottning, så kan du vara lite lat och vänta, o blir av med mer o mer varje år, eller så målar du om ifall du känner att det är lika bra att ta tag i det.

Annars kan jag rekommendera liwa gruppen i Sthlm, dom kan hjälpa till med både rådgivning, och rätt färg :) Deras rekommendation till dig var att vänta tills det mesta släppt (frågade specifikt när jag var där idag)

Du får googla adress. Björn var han jag talade med. lycka till :)
 
  • Gilla
MrsBlaise
  • Laddar…
Frebbe: fast Liwa lär ju skicka färg utan problem tror du inte?
 
Stort tack för alla råd. Det mest ekonomiska ur arbetsinsats är naturligtvis att vänta som ni "Kattvovven" beskrivet.

Tre saker talar emot att vänta:
1. Det ser fult ut redan nu och kommer bara bli värre.
2. Jag har tid att göra detta nu men kanske inte senare när nytt hus håller på att byggas.
3. Varför skjuta upp något som kan göras idag... :)

Men det som inte lossat sitter som sagt ganska bra och kommer inte gå att få bort ens med en bra högtryck. Jag ska se om jag hittar ett telefonnummer till Liwa så kanske de vet bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.