Jag har en markförlagd 6mm2 EKKJ där den matande centralen ska flyttas, så kabeln behöver skarvas. Skarven hamnar inomhus i råkällare, så billigast och enklast bör vara att skarva i en dosa IP44 eller bättre. En lyxig gelskarv är väl bara bortkastade pengar inomhus?

Det jag undrar är i första hand om det är lämpligast att skarva med den mer lättjobbade N1XV, eller om man ska fortsätta med EKKJ.

Vilken typ av skarv är lämpligast? Wago 773-173 (funkar inte för jordledaren i EKKJ?), u-båt eller skarvhylsor med krympslang?

Synpunkter på materialvalet? Hur skulle ni göra?
 
Dosa med plint. Finns stora dosor.

Protte
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Skarven ska vara besiktningsbar. Kabelval är smaksak, N1XV är bättre kabel, men mest avsedd som markkabel så ska du klamra inne kör med EKKJ eller ännu bättre EXQJ.
 
Slugge skrev:
Kabelval är smaksak, N1XV är bättre kabel, men mest avsedd som markkabel så ska du klamra inne kör med EKKJ eller ännu bättre EXQJ.
Vad gör N1XV lämplig som markkabel men mindre lämplig klamrad inomhus? Bristen på koncentrisk jordledare borde snarare innebära motsatsen som jag ser det, att den i den skyddade inomhusmiljön passar bättre än utomhus/nedgrävd där den är mer utsatt för mekanisk åverkan.


Skarv i dosa med plint låter bra, en Spelsberg A-box 060 får det bli. Tack, protte.
 
  • Gilla
Eloffen
  • Laddar…
Billigast är väl en krympslangs skarv.
 
Man bör skarva med samma typ av kabel som redan används. Man måste ha samma area iaf.
Sen är nog krympskarv billigast snyggast och smidigast.

Mvh
Henke
 
O
Henke O skrev:
Man bör skarva med samma typ av kabel som redan används. Man måste ha samma area iaf.
Minst samma area är självklart, men att ha grövre kabel borde inte heller vara något problem och jag förstår inte varför det skulle spela för roll om det är samma typ eller inte?
 
Henke O skrev:
Man bör skarva med samma typ av kabel som redan används. Man måste ha samma area iaf.
Sen är nog krympskarv billigast snyggast och smidigast.
Ska man göra en krympskarv/vulktejpskarv utan dosa så bör det vara samma kabel, det är jag helt med på. Men om man går via en dosa så förstår jag inte riktigt varför det skulle vara fel att byta kabeltyp, så länge det är godkänd kabel för miljön den går genom.
 
Steamboy skrev:
Minst samma area är självklart, men att ha grövre kabel borde inte heller vara något problem och jag förstår inte varför det skulle spela för roll om det är samma typ eller inte?

Om du ökar/minskar area i ena ändan kan det bli fel senare om någon önskar byta till större säkring, kollar man bara i ena ändan kan man ju tro att det går att säkra upp mer än vad som egentligen är ok. Samma area hela vägen, vet ej om det är en regel dock men jag antar det.
 
Vrom skrev:
Ska man göra en krympskarv/vulktejpskarv utan dosa så bör det vara samma kabel, det är jag helt med på. Men om man går via en dosa så förstår jag inte riktigt varför det skulle vara fel att byta kabeltyp, så länge det är godkänd kabel för miljön den går genom.
Du har nog rätt i det du säger men jag har fått lära mig att man ej skall byta kabeltyp oavsett skarvmetod (detta gäller matninger) inte om man drar ut till en dosa för att sedan förgrena ut till en installation.
 
Svaret på hur du ska skarva har du i inlägg #2, fortsätt med en PEX 5G6, absolut smidigast.
 
Och inga krympare inomhus, skarven ska vara besiktningsbar.

Vrom skrev:
Vad gör N1XV lämplig som markkabel men mindre lämplig klamrad inomhus? Bristen på koncentrisk jordledare borde snarare innebära motsatsen som jag ser det, att den i den skyddade inomhusmiljön passar bättre än utomhus/nedgrävd där den är mer utsatt för mekanisk åverkan.
http://www.nexans.se/Sweden/files/Kabelguide_standard_080116_1.pdf Som du ser i tabellen rekommenderas N1XV inte inomhus av kabeltillverkaren medan dess skärmade motsvarigheter gör det.
Det finns en artikel nånstans på Nexans hemsida varför de inte rekommenderar N1XV inne men kan/orkar inte hitta den nu. Men kan hålla med dig om att den kan vara farlig förlagd i mark också, beror lite på vilka massor som finns ovanpå bl.a.
 
En skarv ska vara besiktningsbar MEN det sägs inget om att den ska vara öppningsbar.
 
elmont skrev:
En skarv ska vara besiktningsbar MEN det sägs inget om att den ska vara öppningsbar.
Säger inte du har fel men hur tolkar du punkt 526.3 i standarden där det skrivs:
Alla förbindningar skall vara tillgängliga för besiktning, provning och underhåll med följande undantag:
- skarvar hos nedgrävda kablar
- massafyllda eller inkapslade skarvar
- förbindning mellan kall ledare och takvärmelement eller golvvärmesystem

Med ytterslangen på uppfyller man inte detta kravet, ska väl inte påstå att jag aldrig gjort så, men är det verkligen tillåtet?
 
En krympsangs skarv är väl minst inkapslad och ev även fylld med en massa (limmet) mellan krympslangarna, skulle jag hävda. Rätt eller fel? men dock säkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.