Nä inget fusk. Det skall man inte pyssla med. Det jag letar efter är de små knepen som man som amatörsnickare har lärt sig genom åren. Knep som gör att resultatet fortfarande blir bra, men ändå så förkortar de knepen byggtiden liksom.:)
Jag upplever det som om man allt som oftast är för noga och projekten drar därför ut på tiden.
Det som jag söker är därför genvägar som inte är fusk. Om ni alla fyller på med det som har lärt er genom åren så kanske vi till och med kan få tråden som klistrad..
Hantverkarknep är också välkomna så ni som är proffs och vill dela med er av era knep till oss amatörer får gärna skriva också.
Så ÖS på nu...:wow:
 
Jag är ingen snickare men bara det här att skita i att gera lister vid innerhörn lär ju spara lite tid. Iofs allt "fusk" eller om man ska kalla det "tolerans" gällande skarvar av olika material och/eller glipor mot annat där man kan använda latex och måla över är väl behändligt. Själv fuskar jag inte med vilje när jag bygger utan det blir fel av andra anledningar och jag har lärt mig att öka på min tolerans lite :)
 
Mät två gånger...gärna två olika personer. mitt bästa tips
 
Nillinsim skrev:
Mät två gånger...gärna två olika personer. mitt bästa tips
Och två olika måttband varav ett INTE är en Talmeter.

De där j_kla 10 centimetrarna...
 
Ola78
Ska man ha taklist behöver man inte vara så noga med springan uppe vid taket då man döljer det ändå. Detsamma gäller med spackling, var noga på väggen men där man ska ha foder och lister behöver man ju inte få det perfekt, går till och med skippa om man vill.
 
Om du har en bit (vad som helst) med komplicerad tillpassning i båda ändar, tex hak/vinklar etc.
Då tar jag en kort del av lika bit kapar och passar in en sidan och sedan andra sidan på den korta biten.

Markerar någonstans på korta biten som jag för över till där den skall sitta (båda sidor) mäter mellan och ritar av på en riktig bit. Phow! Du har en bit som passar perfekt, mm passning på riktigt komplicerade bitar.

Kan även användas på kluriga geringar på lister etc.
Var det någon som förstod, kanske luddigt förklarat. Ha!
Lycka till!

/Christer
 
Eller fusk kanske jag inte skulle kalla det. Tvärt om.

Ett litet tips i alla fall.
 
UTRUSTNING:
- Hultafors hopfällbar vinkelhake. Ryms i tumstocksfickan.
- Hultafors tumstock i plast - Kan användas som "mellanläggsmätare" iom att den är lika tjock hela vägen.
- Pennor: en snickarpenna och en 0.7mm blyertspenna. När man gör markeringen gör man även ett litet kryss på vilken sida kapningen ska göras.

- Lägg altantrallen vinkelrätt ut från huset. Anpassa altanens bredd till virkeslängden (eller vice versa). Lägg all trall och renkapa utsidan efteråt med cirkelsåg.
- Börja alltid med att montera en kapad gipsskiva mot hörnet. Det blir lättare när det ska spacklas.
- Vid köksbyggen kaklar jag innan jag sätter dit skåpen. Mycket bekvämare arbetsställning.
 
Sätt kakel i kök med smältlim. Redo att foga direkt och man slipper skrapa ur fogarna från fästbrukrester. Har kört med det i över tio års tid, inga plattor har släppt än.
 
Dr Fozz skrev:
Sätt kakel i kök med smältlim. Redo att foga direkt och man slipper skrapa ur fogarna från fästbrukrester. Har kört med det i över tio års tid, inga plattor har släppt än.
Det lät intressant.
Vad för material bakom?
Gips som vanligt?
Hur mycket lim använder du?
 
Gips, målad vägg eller liknande. Skulle inte ge mig på att limma på lösare puts.

Jag har mest kört med mindre plattor, t.ex. 10x10 eller 15x15. En 4-5 rejäla klickar smältlim brukar räcka per platta. Räkna med ca 500g till 3kvm vid 10x10. Har även satt 60x60 plattor, men då körde jag med en kombination av smältlim och PL400. Smältlimmet gör att det sitter fast efter 30 sekunder, PL400 gör att det sitter för evigt.

Smältlim + PL400 är för övrigt en bra kombo för att sätta taklister. Golvlister kan man dock skippa PL400 på.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.