Skall öppna upp mellan kök och vardagsrum (ej bärande) i samband med min köksrenovering. Grejen är att jag har fint spänntak i vardagsrummet, och kommer sänka taket i köket 50mm. Snyggast hade varit att ha helt tak som länkar de båda rummen, men det känns inte möjligt. Dessutom kommer köksgolvet ligga 15-20mm högre än furugolvet i vardagsrummet.

Hur kan jag på snyggt sätt göra detta? En icke prydnads balk kanske? Någon som har gjort liknande som kan ge tips?

Tack på förhand.

MVH

Magnus
 
hej
varför sänker du kökstaket?

hur stor blir öppningen? Kan en vanlig fyrkantig öppning i väggen vara ett alternativ?
mvh F

PS två centimeters golvskillnad skulle för mig vara en rejäl tåknäckare ... en kvartslist eller liknande kanske kan mjuka upp dunsen? DS
 
Idag är det en dörr, och öppningen skall bli ca 3m bred.
Sänka taket pga eldragning och spottar. Saken är den att jag vill inte förstöra mitt spänntak.
 
Vi lämnade en 20 cm från taket och ner på vår vägg för att rädda taklister i vår sekelskifteslägenhet.

Annars kan man sätta dit en ny balk som man vitmålar liksom snickerierna. Sätter man taklister mot den så ingår den liksom utan att se speciellt konstigt ut.

//Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.